Welke verzekeringen zijn echt noodzakelijk?

Ik heb in de loop der jaren diverse verzekeringen opgebouwd en wil daar eens kritisch tegen aan kijken.
Wat heb ik nu echt nodig en wat niet? Waarin zit overlap?

Daarom wil ik graag weten:
1. Welke verzekeringen heb jij?
2. Is alles daarvan even noodzakelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Een WA verzekering is verplicht voor je gemotoriseerd voertuig. Hiernaast is een persoonlijke WA, inboedel en ziektekostenverzekering eveneens verplicht...

Alle overige verzekeringen worden aangeraden, maar zijn niet verplicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En brand..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een persoonlijke WA- en inboedelverzekering zijn niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoop niet dat een inboedelverzekering verplicht is, want die heb ik niet...ben ik dan in overtreding? kan ik me misschien verzekeren tegen de gevolgen daarvan? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klop, maar sommige verzekeringen kunnen verplicht worden gesteld door 3e partijen...
Antoni
14 jaar geleden
Wanneer wordt een verzekering verplicht gesteld door een derde partij? Kan je voorbeelden noemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhuurders (verplichte riolering en glas), Vereniging van Eigenaren, leningen bij banken (overlijdensrisico), Journalisten in risicogebieden enz..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet verplicht om je auto te WA verzekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm. Jawel. Als je auto geen WA-verzekering heeft, mag hij niet op de openbare weg staan en moet het kenteken opgeschort worden. Aangezien je een auto niet hebt om hem zonder kenteken in een garage te laten verstoffen, is een WA-verzekering de facto verplicht. Als je gepakt wordt (en dat wordt je) krijg je een flinke boete.
Verzekeringen zijn noodzakelijk ter dekking van mogelijke kosten die je niet kunt of wilt betalen. Welke dat zijn, verschilt van persoon tot persoon.
Daarnaast heb je een klein aantal verplichte verzekeringen: voor iedereen de ziektekostenverzekering, voor automobilisten de WA verzekering, voor sommige hypotheken een opstal- of een levensverzekering. Dus ook de verplichte verzekeringen verschillen, al naar gelang je omstandigheden.
Laat je geen verplichtingen aanpraten die je niet hebt. En kijk waar de belangen liggen van diegene die dat toch probeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"oor iedereen de ziektekostenverzekering, voor automobilisten de WA verzekering, voor sommige hypotheken een opstal- of een levensverzekering" Het is niet verplicht, heb geen van alle lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan riskeer je flinke boetes... Zeker voor die onverzekerde auto.
Ik zit tegen hetzelfde aan te kijken, heb ook het totale pakket, en heb voor mezelf besloten dat alle kosten die niet normalerwijs op te brengen zijn onder een verzekering moeten vallen.
De rest gaat er waarschijnlijk uit of worden aangepast.
Zo zitten we voor de inboedel ruim boven inboedelwaarde verzekerd.
Mocht er bijvoorbeeld brand uitbreken dan krijg je nieuwwaarde - dagwaarde vergoed ( waarvan de dagwaarde dan plots vrij hoog is ).
Daarnaast moet echt alles tot as verbranden wil je voor een fors bedrag in aanmerking komen.
M.a.w, ben je voor je inboedel voor 50.000€ verzekerd mag je na een brand blij zijn als er 10.000€ wordt uitgekeerd.
Dan zeg ik op mijn beurt: bij een lagere premie zou ik een verschil van bijvoorbeeld 2000€ zelf ook nog wel op kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je verzekeren tegen elk onzeker voorval waarvan je de gevolgen niet kunt of wilt dragen.

Onzeker voorval...moeilijk begrip. Een overlijdensverzekering bijvoorbeeld. Je overlijden is niet onzeker, dat staat vast. Wat er onzeker aan is, is dat je niet weet WANNEER (zometeen of over 10-30-80 jaar?)
Als het zolang duurt, zou je kunnen sparen, maar dat is niet leuk en het kan ook morgen zijn of vandaag nog. En je wilt niet je nabestaanden voor de kosten op laten draaien.

Zo geld het met alles
Als je huis verbrand, dat KUN je (de meesten van ons) dat niet dragen, dus MOET je verzekeren als je de gevolgen niet wilt dragen (Sommigen willen dat juist wel, die gevolgen dragen, je mag de hand van god niet 'kansloos' maken' zeggen ze. Beetje morbide en ook domme gedachte, want hij (?) gaf ons in dat geval ook het vermogen tot plannen, voorzorgsmaatregelen nemen en verzekeren...)

Je ouwe dag verzekeren(pensioen). Ook moeilijk. De kans is heel groot dat je oud word, je weet niet hoe oud. Welk inkomen wil je dan hebben en hoe lang? Het is een soort sparen voor onzekere termijn. Overlijd je jonger dan gemiddeld, dan gaat jouw spaargeld in de pot, waaruit gelukkigen die ouder worden dan gemiddeld worden betaald. Het is een soort solidariteit met jezelf in geval van oud worden... Meer solidair dan met je nabestaanden want hun erfenis is kleiner dan dat je je niet verzekerd had en jong komt te overlijden. Of juist weer wel als je heel oud wordt en niet op hun zak wilt leven. Heel complex allemaal:) en die onzekerheid wil je vanaf dus:)

Slecht weer verzekering is onzin denk ik. Je kunt de gevolgen best dragen. Maar de uitkering is een doekje voor het bloeden. Meer een soort loterij, zodat je altijd reden hebt om blij te zijn. Ofwel met het goeie weer ofwel met de uitkering.

WA is gewoon verplicht omdat de maatschappij (wij allemaal) niet wil dat jij niet kan betalen voor schade waarvoor je aansprakelijk bent. Moet dus gewoon.

Nabestaandenverzekering als je geen kinderen hebt lijkt me flauwekul. Je lacht nu (denk ik) maar het komt echt voor! Mensen die echt niet nadenken en alle verzekeringen kopen die anderen ook hebben of die de tussenpersoon ze 'aansmeert'.

Zo kun je dus bij elk 'onzeker voorval' nadenken:
- Wil en kan ik de gevolgen dragen? Dan is de verzekering weggegooid geld.
- Kan ik het niet of wil ik het niet? dan is het welbesteed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inboedelverzekering, vergoed (deels) je inboedel bij ongeval
Rechtsbijstandsverzekering, vergoed (deels) juridische bijstand
WA-verzekering, vergoed (bijna alle) letselschade en zaakschade
Reisverzekering, zeer handig als je op reis gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen enkele.
bij verzekeringspremies gaat een aanzienlijk deelnaar de verzekeraar en de fiscus via assurantiebelasting. Dat is in principe weggegooid geld voor jou.
Als je het je dus kan veroorloven een grote schadepost uit eigenzak te betalen ku je je beter niet verzekeren.
Je hebt alleen de wettelijk verplichte verzekeringen maar die lijken ook niet zo erg verplicht gezien het aantal ziekteverzekeringontduikers.

Toegevoegd op 02-05-2009 13:09:23
ik heb alleen WA en inboedelverzekering.

Toegevoegd op 02-05-2009 17:41:32
en natuurlijk een basis ziektekostenverzekering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let vooral ook op dubbele dekking. Er zijn genoeg mensen die pechhulp in hun autoverzekering hebben, én lid zijn van de wegenwacht. Of die een reisverzekering afsluiten waarvan een groot deel van de dekking ook al gedekt wordt door hun reguliere ziektekostenverzekering.

Een verzekering waar ik nooit zonder zou willen zitten, is een goede rechtsbijstandverzekering. Die is me het geld meer dan waard. Zo heb ik met een minimum aan stress succesvol een zaak kunnen regelen waarbij mijn wekgever weigerde mijn salaris uit te betalen (en zelf uiteraard beweerde daar gronden voor te hebben). Zou ik zelf natuurlijk ook gewonnen hebben, maar dan met veel meer stress en moeite. En als ik een juridische vraag heb, hoef ik de telefoon maar te pakken. Heel fijn, soms weet je immers zelf niet of je wel of niet in je recht staat. En het is gewoon een fijn idee om te kunnen zeggen: Dat wil ik eerst even bespreken met mijn advocaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij juridische werkgeverszaken is het vaak nog beter bij een vakbond aangesloten te zijn. Al helemaal als, zoals in mijn geval, de vakbond ook nog eens je CAO regelt, je pensioen in de gaten (probeert te) houden, en je er ook met vragen terecht kan die minder juridisch van aard zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt, mijn vader heeft ooit veel aan de vakbond gehad toen hij een akkefietje had met zijn pensioenfonds en de belastingdienst. In het kort: het pensioenfonds maakte een verkeerde berekening waardoor hij véél te veel prepensioen ontving. Dat ontving hij netto, maar het fonds (na meerdere meldingen van mijn vader over de fout) eistte het bruto terug, met de mededeling dat hij zelf maar teruggave moest regelen bij de belastingdienst. Met hulp van de vakbond is dat allemaal keurig opgelost, zonder dat mijn vader het verschil tussen bruto en netto (opgelopen tot enkele tienduizenden guldens) uit eigen zak moest bijleggen om het achteraf te regelen bij de belastingdienst. Bovendien kreeg hij vervolgens hulp bij zijn belastingaangifte en kwam er zo achter dat hij geld terug kon krijgen. Maar zelf ben ik niet zo'n fan van vakbonden. Wat mij betreft hebben ze, in hun rol als 'sociaal partner', onevenredig veel politieke invloed in vergelijking met het percentage van de bevolking dat ze 'vertegenwoordigen'. Bovendien zie ik die invloed als uitholling van de democratie: om invloed te hebben op politieke beslissingen, kiezen we de volksvertegenwoordiging. De vakbond is geen gekozen vertegenwoordiging, is niet de 'stem van het volk' zoals ze in onderhandelingen vaak gezien wordt, en zou in mijn ogen dan ook niet de invloed moeten hebben die ze nu heeft. Om principiële redenen zou ik dan ook nooit lid worden van een vakbond, ook al weet ik dat je inderdaad zeer vakkundige hulp kan krijgen bij werkgerelateerde problemen als je lid bent.
1. Ik heb geen enkele verzekering lopen.
2. Dit heeft dus geen antwoord nodig ;)