Wat kan je beste doen, als intussen een al 'oude banklening' nu maandelijks te hoge lasten geeft?

Zal gewoon open zijn; het gaat om een ooit afgesloten lening bij de ABN bank en is nu rond de 4500 euro.
Rente maandelijks: 38.74 en aflossing per maand is 67.50 (106.24)!
Doel destijds lening was: zorgen voor cash ivm hoge kosten en dierenarts huisdieren en later voor mijn inmiddels aangepast busje voor scootmobiel en rolstoel, toen bleek dat deeltaxi niet meer paste en geschikt was als alternatief vervoer.

Sinds de enorme bezuinigingen en daarmee nu echt flinke daling maandelijks inkomen (gewoon bijstand)!
Verder kan ik ondanks alles nog net rondkomen, maar ben ook gewend heeeeeel sober te leven, en denk na voor ik ook maar iets koop ;)

Buiten dit dan ook geen schulden of achterstand betalingen.
Maar 'regeren is ook vooruitzien' en ik weet al dat ik NU iets moet zien te regelen ;)
Eigen bijdrages zijn DUUR voor bv mijn aangepaste schoenen...en ik MOET nog wat besparen.

Krijg nergens bv lening die lagere lasten geeft, al heb ik geen BKR negatieve code.
Familie is geen optie, zussen kunnen het niet missen, en heb geen ouders meer die dit nog kunnen of willen ;)

Wat zien jullie nog als opties?

- bezuinigen (nog meer) lukt niet meer
- andere bank dus ook niet
- bijverdienen (zwart) wil ik beslist niet
- spullen verkopen die overbodig zijn heb ik niet
(en op 1 echt persje/tapijt na (staat al te koop) heb ik hier niets van waarde;)

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank! Heb allen hier een + gegeven, want elk gaf wel een nuttig antwoord :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ga je project "Kwispel" voor 5 euro per maand steunen. Als er meer GV-ers meedoen kun je de eigen bijdrage in de kosten voor het busje flink omlaag brengen en zou je daarmee iets meer voor jezelf moeten overhouden. Donateur van Kwispel worden doe ik niet uit een soort misplaatst medelijden maar het helpen van mishandelde honden kan wat mij betreft niet genoeg gesteund worden. Ik realiseer me dat GV niet voor dit soort oproepen is en toch zeg ik "Wie volgt?" Toegevoegd na 4 minuten: Conqie, in mijn antwoord ben ik er een beetje vanuit gegaan dat jij de stichting bent. Klopt dat?

Vervelende situatie. Het enige dat ik zo kan bedenken is dat je met de ABN je lening omzet naar een met een langere duur. Hierdoor zullen de maandlasten lager zijn, maar de looptijd dan weer langer. Sterkte !

Congie,heb je dit al eens besproken bij de bank waar je die lening afgesloten hebt? Het kan soms wel eens omgezet worden in weer een andere lening waar een voordelig rentetarief voor geldt. En op voorwaarde dat je dan bijvoorbeeld die lening in 2 of 3 jaar aflost. Dan betaal je waarschijnlijk de aflossingsperiode iets meer,maar dan ben je er wel van af... Want hoe het nu gaat dan ben je voorlopig niet van ie lening af.... Voor een financiele meevaller kun je eens kijken of je ergens nog van een baas waar je ooit eens 1 of 2 jaar gewerkt hebt,het opgebouwde pensioen kunt afkopen. En je kunt kijken of je op verzekeringen kunt besparen,inboedel-wa....

ga naar de sociale dienst en vraag wat de bijzondere bijstand en WMO kunnen doen voor je. Aangepaste schoenen kunnen (nadat de verzekering n deel vergoedt heeft) vaak door wmo verder betaald worden , Je moet dan meestal wel n aanvullende verzekering hebben, misschien kan dat via de gemeente ook collectief (hier wel) en dat scheelt ook n paar tientjes per maand. Voor die lening ook naar soc dienst. Je niet schamen, maar gaan. Je kunt trouwens vaak op de site va de gemeente al berekenen of je kans maakt op vergoedingen succes

Zo te lezen zijn alle opties bijna gebruikt. Ik weet niet, hoe je woont, maar een kamer verhuren is misschien een optie. Kan belastingvrij tot een zekere bedrag. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/moet-ik-belasting-betalen-als-ik-een-kamer-verhuur.html Toegevoegd na 2 minuten: Nog even een tip: Ga online de tarieven van dierenartsen vergelijken. Heb ik ook gedaan, dat scheelt echt enorm.

Ik heb nog één andere tip die weinig kans van slagen heeft maar je weet 't nooit: ga naar een concurrerende bank, leg daar je verhaal uit en probeer of je je lening 'over kunt sluiten'. Dat is nog net wat anders dan een nieuwe lening aangaan en als de ene bank het vraagt moet ABN-AMRO daar medewerking aan verlenen. Dat doen ze met straffe tegenzin en een hoop geneuzel (ja ik heb ervaring met die 'fijne' bank) maar uiteindelijk moet er een aanbod komen. Of je er dan op vooruit gaat is ook twijfelachtig, want de ABN-AMRO zal je boeterente in rekening brengen. Maar het is te proberen.

Op zich zouden er best een aantal mogelijkheden moeten zijn. Een maandtermijn van €45,- (aflossing + rente) is mogelijk. Maar dan is het volgende wel belangrijk: Zit je in de 'WW' of in de 'WAO' (tegenwoordig WIA)? Met een 'WAO' is dit geen probleem met een 'WW' gaat, behalve de 'gemeentelijke kredietbank' geen een geldverstrekker akkoord helaas. Betreft het een 'flexibel krediet' van de ABN? Dan zou je om een aflossingsvrij-/rentekrediet kunnen verzoeken, waar je dus alleen maandelijks rente betaalt. Voordeel: lagere maandlasten Vanzelfsprekend nadeel: je lost niets af. Maar 'for the time being' totdat je financiele plaatje er wat rooskleuriger uitziet is het wellicht een oplossing.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100