Waarom verschilt het per bank wanneer iemand zijn salaris ontvangt?

Bij al mijn collega's is het verschillend. Ons salaris komt volgens P-Direkt op de 24e, maar als de 24e in het weekend valt krijgen we het op de vrijdag.

Ik krijg het zo rond 12.00 vandaag. Maar mijn collega zegt net dat hij het gisteravond al had en een andere collega verwacht het vanavond pas.

Hoe zit dat?

een jaar geleden
1.4K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Geen idee hoeveel collega's er zijn. Bij twee is het al snel mogelijk dat er verschillen zijn, zoals in de antwoorden wordt aangegeven.
Toen ik de vraag las, dacht ik dat er grote verschillen waren. Het gaat deels om tijdstippen op een dag. Ben wel benieuwd hoe iedere collega zo precies het tijdstip weet,
Veel werkgevers hebben een vaste datum in de maand voor de salarisbetaling. Als die in het weekend valt, wordt het vaak de laatste dag voor het weekend betaald. Of voor een feestdag.

Antwoorden (2)

Als jij je salaris op een rekening krijgt van dezelfde bank als vanwaar het overgeboekt wordt, dan heb je het dezelfde dag al op je rekening staan. Heb je echter een andere bank, dan kan er een "overboekingsdag" vreschil in zitten.
Zo kan het ook zijn dat de ene bank éénmaal per dag dergelijke transacties bekend maakt. terwijl een andere bank mogelijk tweemaal per dag de transacties bekend maakt.
Het ligt dus vaak aan het beleid van betreffende bank.
jc54
een jaar geleden
Grote aantallen overboekingen, zoals salarissen, worden veelal niet 1-voor-1 overgeboekt, maar gaan als 'batch'.
Een batch-bestand is een bestand waarin een aantal gegevens of opdrachten achter elkaar staan. Zo'n bestand met een serie opdrachten wordt op gezette tijdstippen door de bank weggedraaid.
Ze worden dus niet zoals losse on-line opdrachten onmiddellijk verwerkt. Het kan dus even duren voordat een bestand wordt opgepakt en wordt verwerkt.

Is er dan ook nog sprake van een overboeking van de ene naar de andere bank, dan speelt hetzelfde zich nogmaals af, maar dan als batch-bestand met de betalingen tussen banken onderling.

Tegenwoordig worden dit soort betalingen meerdere malen per dag opgepakt en verwerkt. Maar elke bank doet dat op zijn eigen moment. Vandaar dat je op dezelfde dag verschillende tijdstippen voor ziet komen.