Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij aankoop van een nieuwbouwappartement(B)?

Ik heb altijd in een eengezinswoning gewoond maar wil nu verhuizen naar een appartement. Wat ik al weet qua aandachtspunten (net als bij een eengzinswoning) ; de vereisten ivm de woning (grootte, oriëntatie, ligging enz), de kosten ( btw, notariskosten, registratierecht). Bij een huis moet je natuurlijk eerst grond kopen, maar bij een appartement is dat (denk ik toch) inbegrepen? En natuurlijk: welke etage, al dan niet een lift, al dan niet individuele meters voor verwarming.... en de daaraan gekoppelde kosten. Nog andere aandachtspunten (vnl kosten, maar andere ook welkom)) waarmee ik rekening moet houden specifiek als het om een appartement gaat?

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
Lees eens
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vereniging_van_eigenaars
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syndicus_van_de_Vereniging_van_Mede-eigenaars

Antwoorden (1)

Tip 1. Check de VvE voor je appartement
Als appartementeigenaar word je automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren. Kortweg de VvE voor je appartement. Deze vereniging is verantwoordelijk voor diverse algemene zaken aan het appartementencomplex. Je betaalt de VvE maandelijks een bedrag aan servicekosten vanwaaruit voor diverse kosten voor betaald. Denk aan de schoonmaak van de trappen en lift, de verlichting in de bergingen of het onderhoud van de balkons of vervangen van de voegen. Ook gaat een deel van de servicekosten in het reservefonds van de VvE voor groot onderhoud.

Tip 2. Vraag naar de servicekosten
Staat er niets over de servicekosten voor de VvE van je appartement vermeld op Funda? Informeer er dan naar bij de makelaar. De servicekosten komen bovenop je hypotheeklasten als je de woning koopt.
Let op: lage servicekosten zijn niet altijd een goed teken. Dit kan ook een signaal zijn dat de VvE weinig geld in kas heeft en dus ook onvoldoende middelen heeft als er plotseling flink onderhoud aan het complex nodig is. Dan moet je alsnog in één keer een flink bedrag neertellen.

Tip 3. Vraag naar eventuele overlast
In een appartementencomplex zit je vrij dicht op de andere bewoners. Als je bovenburen bijvoorbeeld erg van een feestje houden, kan dat heel vervelend zijn als jij wel ’s ochtends vroeg je bed uit moet. In een eengezinswoning heb je daar minder snel last van.

Tip 4. Check de splitsingsakte en het splitsingsreglement
Voor appartementencomplexen geldt een splitsingsakte, waarin de verdeling van de appartementen en verantwoordelijkheden beschreven staat. Daar hoort ook een splitsingsreglement bij, die bepaalt wat de rechten en plichten zijn van de VvE en welke rechten en plichten jij als appartementseigenaar hebt. Dit is handig om in te zien, zodat je weet waar jij wel en niet zelf beslissingen over mag of moet nemen.

Tip 5. Vraag naar het meerjarenonderhoudsplan
Dit plan geeft je inzicht in het onderhoud dat de komende jaren moet worden gedaan aan het appartement. Hierin lees je welk onderhoud voor welk jaar gepland staat en welke kosten dat met zich meebrengt. Zo weet je of je bijvoorbeeld op korte termijn rekening moet houden met hoge kosten.
Als zo’n plan er ligt, geeft dat ook vertrouwen dat de VvE actief is. Ligt zo’n plan er niet? Informeer er dan zeker naar bij de makelaar of verkoper. Dit kan aanleiding zijn om vraagtekens te zetten bij de VvE.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dit is een typisch Nederlands lijstje. Deze issues kunnen in België anders geregeld zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@tins1969 in Belgie en Duitsland is dit vrijwel het zelfde geregeld.