Kun je een instantie of politie inzetten voor iemand die geleend geld niet terug wilt geven?

Ik heb in ongeveer 3 maanden tijd een (ex-)vriend van mij in delen precies 1000 euro uitgeleend, met als afspraak dat hij 1100 euro terug zou geven. Helaas blijft meneer met excuus na excuus komen en houdt hij zich niet aan de gemaakte schriftelijke afspraken via Whatsapp.
Het is dus gewoon onderling afgesproken, maar hij doet nu zodanig moeilijk dat ik de hoop een beetje begin te verliezen. Daarom vraag ik mij af of ik hiervoor bijvoorbeeld de politie kan bellen...

Picture for question
een jaar geleden
2.8K
ronron1212
een jaar geleden
Nee de politie doet dar niets mee is niet hun werkt. Het enige wt je kan doe is een incassobureau of deurwaarder.
Amadea
een jaar geleden
Misschien kan de imam helpen die persoon erop te wijzen dat belofte schuld maakt? Als je aan ramadan doet dan moet je het islamitische principe kennen dat schulden zo snel mogelijk afbetaald moeten worden, omdat een schuld in het hiernamaals staan blijft.
Computoon
een jaar geleden
Advies voor een volgende keer:
Geen geld lenen aan familie, vrienden en bekenden. Voor geldleningen hebben we financiële instellingen, net zoals je voor levensmiddelen de supermarkt hebt. Met wat zoeken op internet vind je wel iemand die een persoonlijke lening van eur 1.000 wil financieren. En bedenk: als een onafhankelijke financier aan iemand geen geld wil lenen, is daar een reden voor. En moet je je afvragen of je zelf wel een uitgeleend bedrag probleemloos zou terugkrijgen.
tinus1969
een jaar geleden
Wijze les: Nooit geld lenen aan mensen die in Whatsapp al schrijven 'ik kan bij niemand anders lenen dat is het probleem.' Zulke mensen zitten diep in de financiële problemen, en de kans dat je je geld (op tijd) terug krijgt is klein.

Het beste antwoord

Dit is geen zaak voor de politie. Stuur hem een aangetekende brief, waarin je samenvat wat er is overeengekomen, en stel hem een termijn van bijvoorbeeld 2 weken om de afspraak na te komen. En zeg daarbij dat je hem op voorhand, voor het geval hij niet binnen die termijn betaalt, in gebreke stelt, en je zal beraden op het ondernemen van juridische stappen om het bedrag in te vorderen. Daarbij, zo zeg je hem, zul je ook de kosten van die procedure op hem verhalen.
Betaalt hij niet, of reageert hij afwijzend, dan kun je met je verhaal naar een rechtswinkel, advocaat of deurwaarder. Waarbij ik zou kiezen voor een deurwaarder. Die doet ook 'eenvoudig' incassowerk, maar heeft tevens ervaring in het voeren van eventuele juridische procedures. NB: mocht het inderdaad zo zijn dat er helemaal niks te halen is, dan betaal jij wel de procedure. Dat beloopt ook zomaar enkele honderden Euro's, tot misschien wel meer dan het bedrag van de vordering. Heb ook erg in je bewijspositie. Als je het geld contant hebt gegeven, en hij ontkent alles, dan heb je een probleem. Maar ook daarover, hoe kansrijk je zaak is, kan een deurwaarder je adviseren.
een jaar geleden
BradNL99
een jaar geleden
Gelukkig heb ik meerdere transacties via de Abn Amro app, aansluitend op whatsappgesprekken waarin hij verkondigd dit terug te betalen, maar wellicht is het geen slecht plan om dit voor te stellen inderdaad, dankuwel!

Andere antwoorden (2)

Dit lijkt mij eerder een civiel rechterlijke kwestie en geen strafrechterlijke. Je kunt hiervoor niet naar de politie. Tenzij er sprake is van oplichting maar gezien je verhaal neem ik dat hier even niet aan.
Mogelijk kun je je geld terughalen via uiteindelijk de rechter
Toegevoegd op 29 april 2022 20:45: tekst
een jaar geleden
Schriftelijke afspraken via whatsapp. Ik heb er mijn bedenkingen bij. Je hebt geen ondertekend contract, dus ik denk dat het moeilijk wordt om ergens je gelijk te halen. Dit zal in onderling vertrouwen samen opgelost moeten worden.
jc54
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
Het is een wijdverbreide misconceptie dat een contract ondertekend moet worden.
Zelfs een mondeling contract is al rechtsgeldig https://ondernemersplein.kvk.nl/contracten-en-overeenkomsten/
"
Wat is een contract of overeenkomst?
Een contract is een schriftelijke of mondelinge afspraak tussen 2 of meerdere partijen. Heeft u een contract gesloten, dan moet u een bepaalde prestatie leveren of heeft u recht op een prestatie. Een ander woord voor een contract is een overeenkomst.
" Maw de vrager heeft in essentie gewoon een rechtsgeldig contract, als de lener aangegeven heeft het geld terug te betalen.
ALS daar bewijs van is via whatsapp, dan is dat zelfs beter aan te tonen dan een mondeling contract (wat al rechtsgeldig is).