Waardoor verhogen energiemaatschappijen de stroomkosten als deze wordt gewonnen uit wind?

De energieprijzen zijn omhoog gegaan. Ook die van stroom. Maar er zijn leveranciers die de stroom 100% verkrijgen uit wind(molens). Je zou denken dat de prijs hiervan niet hoger hoeft te worden omdat daar geen gas mee gemoeid is. Toch gebeurt dat. Hoe komt dat?

2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het aandeel wind- en zonnestroom binnen de Nederlandse energiemarkt is helaas nog steeds beperkt. Dat is de reden dat de elektriciteitsprijs voornamelijk wordt bepaald door de kostprijs van energie afkomstig van kolen- en gascentrales. Hierdoor hebben we nog steeds te maken met een koppeling met de ‘grijze’ stroomprijs.

Daarnaast is het zo dat als grijze stroom duurder wordt door hogere gasprijzen, de prijs van groene stroom door meer vraag automatisch ook hoger wordt.
SimonV
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Misschien is de levering van windenergie in totaliteit wel beperkt. Maar als de leverancier zelf alles via wind krijgt en de vraag naar stroom van zijn klanten niet toeneemt zie ik niet waar je eerste alinea juist zou zijn.