Waarom stijgt wereldwijd het welzijn maar blijft de welvaart achter?

2 jaar geleden
1.1K
Amadea
2 jaar geleden
Omdat de rijkdom oneerlijk verdeeld is. Als iedereen voor hetzelfde werk dezelfde beloning zou ontvangen werd het al heel anders...
Thecis
2 jaar geleden
@Amadea
Dan wordt de wereldlijke ongelijkheid iets minder, maar blijft rijkdom oneerlijk verdeeld.
LeonardN
2 jaar geleden
@Lumi Kan je de stelling in je vraag bewijzen middels een link?
erotisi
2 jaar geleden
Ik zou eerder andersom denken

Antwoorden (1)

Zonder bron is het maar de vraag of deze vraag een serieuze onderbouwing heeft. Immers: er is in het algemeen geen tegenstelling tussen welvaart en welzijn.
- Welvaart heeft betrekking op zowel een persoon als op het grotere geheel: de gemeenschap. Welvaart = de verhouding tussen behoeften en schaarse bevredigingsmiddelen. Welvaart is een toestand (of mate) van economische voorspoed.
- Welzijn heeft betrekking op een persoon en omvat alle vormen van welvaren, stoffelijke zowel als onstoffelijke.
De Winkler Prins encyclopedie omschrijft het verschil tussen welvaart en welzijn als volgt:
Welvaart en welzijn zijn niet scherp omlijnde begrippen die in de economische theorie en in de sociaal-politieke en sociaal-medische sfeer in min of meer specifieke betekenis worden gebruikt en op elk van deze terreinen met eigensoortige noties zijn verbonden.
Tot zover de encyclopedie.
Soms kan een toename van de welvaart een vermindering van het welzijn betekenen. Bijvoorbeeld door milieuverontreiniging (Tata Steel; CO2 uitstoot).
Bronnen: Van Dale; Winkler Prins encyclopedie,.