Wat is de betekenis 'whale' als het gaat om bitcoins?

Ik zie de naam whale weleens voorbij komen wanneer er bitcoins in het spel zijn. Maar wat is een whale dan precies?

3 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Een whale is een persoon of bedrijf met een grote hoeveelheid Bitcoin of andere currency. Dit zijn de grote spelers op de markt die met hun portfolio de hele markt kunnen beïnvloeden. Deze Bitcoin whales zijn de grootste bezitters van Bitcoin en kunnen daarom druk uitoefenen op de waarde.

Vaak zijn financiële instellingen of beleggingsfondsen van deze whales. Ze beheren een gigantisch vermogen en zodra ze dit vermogen verplaatsen over verkopen beïnvloed dit direct de prijs van de gehele markt.
Verkoopt de Bitcoin whale ineens veel Bitcoin? Dan is de kans groot dat de prijs zal dalen. Er is op dat moment meer aanbod, waardoor de prijs omlaag zal gaan. Maar koopt een whale extra bij? Dan zal de prijs hierdoor stijgen. Koop of verkoop je 1 Bitcoin, dan zal dit weinig effect hebben op de prijs. Er wordt natuurlijk wel meer gehandeld. Maar worden dit er bijvoorbeeld 20.000 of zelfs nog meer? Dan kun je je voorstellen dat dit wat doet met de Bitcoin koers.
SimonV
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
+plus.....

Andere antwoorden (1)

Het is een cryptocurrency term
Ze kunnen de markt beinvloeden en dat hoef geen grote groep of instelling te zijn..
1 whale (dus 1 individu) kan al grote impact maken.
Totaal beinvloeden ze ongeveer 40 % van de markt.
Het zijn daarbij niet zomaar spelers want ze bezitten een heel groot kapitaal en manipuleren mensen zoals wij.. die net komen kijken
Niet alleen in de crypto wereld zijn ze te vinden..
Ook op de beurs
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min (maar kan niet gegeven worden)
Wat een onsamenhangend verhaal. Alleen iemand die al het antwoord weet snapt nu ongeveer wat je bedoelt.
Vooral de stelling: "Totaal beinvloeden ze ongeveer 40 % van de markt." is een totaal uit de lucht gegrepen stelling. Welke markt? De gehele markt? de cryptocurrencymarkt? een specifieke cryptocurrency zoals de bitcoin?
Maar je antwoord is vooal onjuist. Een whale kan namelijk juist WEL een instelling zijn (en in mijn ogen ook een samenwerkende groep). https://www.investopedia.com/terms/b/bitcoin-whale.asp Daarnaast is het niet per se zo DAT ze de markt beïnvloeden, alleen al de mogelijkheid daartoe maakt hen een whale.