Hoe kan het dat de werkeloosheid daalt in tijden van corona met faillisementen en gesloten bedrijven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Bedrijven hebben het afgelopen jaar financiële steun ontvangen en de werkeloosheid is wel gestegen.

Antwoorden (2)

Het werkloosheidscijfer wordt niet bepaald door het aantal mensen dat geen betaalde baan (meer) heeft, maar door het aantal mensen dat actief zoekt naar een baan.

Uit de link:
"Tussen maart en augustus nam het aantal werklozen met ruim 150 duizend toe. Vervolgens is de werkloosheid tot en met november met bijna 50 duizend gedaald. Het werkloosheidscijfer omvat mensen van 15 tot 75 jaar zonder betaald werk die hier recent naar hebben gezocht en direct beschikbaar zijn."

Blijkbaar zijn er de laatste maanden minder mensen actief op zoek naar een baan. Dat zou bijvoorbeeld kunnen komen door corona, angst om op het werk corona te krijgen, vervlogen hoop om een baan te vinden, geen tijd om te werken omdat er voor kinderen (thuisonderwijs) of zieke familieleden moet worden gezorgd, geen noodzaak meer om te gaan werken omdat de partner extra uren maakt.
3 jaar geleden
Eind oktober telde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 406.000 werklozen, eind november 378.000. Zelfs Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, is verbaasd over die grote daling.

Volgens Van Mulligen kan de daling deels zijn veroorzaakt doordat er in sommige bedrijfstakken veel vraag is naar personeel. Bij callcenters, bij pakjes- en pakketbezorgers, distributiecentra en bij de detailhandel. Hij wijst er ook op dat de arbeidsmarkt voor de coronacrisis uitbrak erg krap was en dat sommige bedrijven toen zaten te springen om personeel. Die krapte is er in sommige sectoren nog altijd. Al met al blijft de werkloosheid veel lager dan je in deze crisistijd zou verwachten.
Tussen maart en augustus steeg de werkloosheid in een ongekend hoog tempo: met 150.000 naar 426.000. Daarna trad een daling in. Sinds eind augustus is het aantal werklozen met 48.000 gedaald. Dat kwam vooral doordat het aantal mensen dat werk vond (110.000) beduidend groter was dat het aantal mensen dat zijn baan verloor (76.000).
Daarnaast was het aantal mensen dat niet langer zoekt naar een baan (145.000) groter dan het aantal mensen dat juist op zoek ging naar werk (131.000). Mensen die niet op zoek zijn naar een baan, tellen in de definitie van werkloosheid niet mee als werkloos. Het aantal WW-uitkeringen dat uitkeringsinstantie UWV verstrekte, daalde in november met 1900 tot 276.000. Het aantal uitkeringen aan mensen die in de horeca en de cultuursector werkten, steeg wel.
SimonV