Waarom krijg je geen vergoeding als je een spaardeposito vroegtijdig beëindigd?

Hierbij bedoel ik spaardeposito’s met rentes van 1% en hoger. Het lijkt me voor een bank alleen maar voordelig als zij geen hoge rente meer hoeven uit te keren.
Nu moet je zelfs een boeterente betalen en kun je bij sommige banken - onder normale omstandigheden – een deposito niet eens openbreken.

https://blog.geld.nl/sparen/voortijdig-beeindigen-deposito
Ik heb zelf even een bank om een antwoord gevraagd. Natuurlijk kunnen ze bij een opengebroken deposito het geld opnieuw vastzetten tegen een veel lagere rente. Dat is voordelig.
Maar als iedereen opeens zijn deposito vroegtijdig zou willen beëindigen (bijvoorbeeld uit angst dat een bank om gaat vallen), dan kan de bank niet meer aan z’n verplichtingen voldoen.

SimonV
3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Banken beleggen dat geld ook op de langere termijn dus waarschijnlijk hebben ze daar ook nog hogere rentes denk bijv aan de hypoheken die zijn afgesloten voor de daling.
SimonV
3 jaar geleden
Banken kunnen hun verplichtingen die er tegenover staan onmiddellijk nakomen door het geld weer vast te zetten tegen een veel lagere rente.
ronron1212
3 jaar geleden
Als ze hogere rentes ontvangen waarom dan voor lagere gaan?

Antwoorden (1)

Banken maken geld door jouw geld te investeren in andere projecten/startups/indexfondsen. Als jij je geld uit een spaardeposito haalt, kan de bank het geld niet meer investeren en verliezen ze geld, het rente percentage maakt meestal toch niet uit, omdat banken (bijna) altijd een hogere percentage krijgen van hun investeringen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Waarom niet? Ze kunnen het geld nu herinvesteren tegen vrijwel 0% rente.