Krijg je huurverlaging als WOZ waardes weer dalen?

3 jaar geleden
1.4K
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Misschien werkt dat wel zo. Alleen is mijn ervaring dat WOZ-waardes nooit dalen. De WOZ-waardes zijn gebaseerd op verkoopprijzen. Als deze verkoopprijzen stijgen, stijgen de WOZ-waardes. Maar om een onverklaarbare reden werkt dat niet andersom. Dus als de verkoopprijzen dalen, dalen de WOZ-waardes niet.
Maar zoals ik al zei, het is mijn ervaring. En deze heb ik alleen over de laatste 25 jaar opgedaan in de gemeente waar ik woon. Misschien dalen de WOZ-waardes in andere gemeente wel, als de verkoopprijzen dalen.
Edraket
3 jaar geleden
Daar zou ik niet op rekenen.
Als de WOZ waarde daalt verhogen de gemeentes het belastingpercentage op de WOZ-waarde.
Hiermee voorkomen ze dat hun belastinginkomsten uit WOZ verminderen.
Dit hebben we de afgelopen jaren gezien, en je weet de geschiedenis herhaalt zich.
SentWierda
3 jaar geleden
@AnnBoo8146. Het zal nooit overal hetzelfde zijn. Maar het komt wel degelijk voor dat WOZ-waardes jaren achtereen dalen.
Een praktijkvoorbeeld. WOZ-waarde in 2011: 329.000 euro. In 2012: 310.000. In 2013: 294.000. In 2014: 287.000. En nog was de daling niet ten einde, want in 2016: 283.000.

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af. Bij een lagere WOZ waarde daalt de maximale huurprijs van de woning. Mogelijk heb je dan recht op huurverlaging.
SimonV