Ais je meer geld krijgt bij verkoop van je huis dan verwacht, hoe wordt dat uitgekeerd?

Ik heb een nieuw huis gekocht, voordat ik mijn oude huis heb verkocht. Ik maak gebruik van een overbruggingshypotheek. Er is een verkoopprijs van 185000 vastgesteld. Nu verkoop ik mijn huis voor 19000. Wordt die 5000 dan uiteindelijk in mindering gebracht op je hypotheek, of krijg je dat dan op he rekening, of gaat dat nog anders?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Je hebt een hypotheek af gesloten en een overbruggingshypotheek. Bij de overdracht van de woning maakt de notaris de afrekening. Daar wordt de overbruggingshypotheek door de notaris overgemaakt aan de verstrekker. De kosten worden met je verrekend als er dan nog geld over is ut de hypotheek dan wordt dat op je rekening gestort. Als je te kort komt moet je dat vooraf aan de notaris overmaken.
Je schrijft de verkoopprijs is vastgesteld. Bij de verkoop van een huis is er een vraagprijs. Die prijs kan door de kopers ook niet betaald worden ds dat je minder krijgt voor je huis maar kan ook meer worden dat weet je pas als je een bod hebt geaccepteerd en de koper zij hypotheek rond heeft.
Toegevoegd op 16 mei 2020 06:45: tekst
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Krijg je van te voren door hoeveel geld je moet overmaken (als dat het geval is), of doe je dat ter plekke?
ronron1212
3 jaar geleden
Je krijgt van de notaris ruim op tijd de rekening van afrekening. Hierin staat wat er betaald moet worden en hoe. Als je te veel hebt krijg je dat automatisch op je rekening gestort. Als je moet betalen moet je dat minimaal 1 dag van te voren storten op de rekening van de notaris.
Het is jouw keus hoe die 5000 wordt uitgekeerd. Overleg dit (ruim) van te voren met hypotheekadviseur. De notaris stuurt enkele dagen voor het passeren van de akte een nota, met informatie hoe bij te betalen of met de vraag hoe je geld wil ontvangen.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Waarom moet je dat overleggen met je hypotheek adviseur @tinus1969
tinus1969
3 jaar geleden
Omdat de hypotheekadviseur regelt ofdie 5000 wordt gebruikt omde hypotheek re verlagen of cash wordt uitgekeerd.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat regelt de hypotheek advieseur niet dat heeft hij reeds met je besproken en dat waar het omgaat als bij de aanvraag rekening is gehouden met een bepaalde hypotheek dat is dat de hypotheek die wordt versterkt. Dat jij naderhand misschien extra wilt aflossen staat daar los van @tinus1969
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 het is niet extra aflossen; je bent nog bezig de hypotheek te regelen. En dan is het logisch om eerst maar eens contact op te nemen met de adviseur.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 hij heeft het huis al gekocht en zijn eigen huis ook dus de hypotheek is geregeld anders kan je geen huis kopen eerst hypotheek verkrijgen voor je een definitieve koopcontract kan tekenen.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 als je een huis koop. Dus een bod doet op een huis en dat wordt geaccepteerd dan teken je een voorlopig koopcontract meestal onderbehoud van financiering. Daar in worden allelei afspraken vastgelegd zoal de datum van overdracht kan dus maanden verder zijn. Dn heb je een week of 4 om je hypotheek te regelen als dat is geregeld teken je het definitieve koopcontract. Dan op de datum van overdracht ga je naar de notaris en worden de zaken definitief afgehandeld.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, de overbruggingshypotheek loopt toch nog? Het proces is dus niet afgerond. Hoe dan ook, ik vond het volkomen logisch om eerst eens met de hypotheekadviseur te gaan praten. Die ook verantwoordelijk voor back-office en afwikkeling.
ronron1212
3 jaar geleden
De overbruggingshypotheek wordt door de notaris afgelost. De hypotheek advisuer is klaar met zijn werk als alles is geregeld de hypotheek en de overbruggings hypotheek. @tinus1969
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, en, om terug te keren naa de startvraag:
"Ik maak gebruik van een overbruggingshypotheek. Er is een verkoopprijs van 185000 vastgesteld. Nu verkoop ik mijn huis voor 19000[0]. " Er is toch iets veranderd aan de oorspronkelijke (overbruggings)hypotheek. dus bel de hypotheekadviseur. Als die niet opneemt en iets regelt, wat doet hij danwel voor zijn geld?
ronron1212
3 jaar geleden
Er verandert niets aan de overbruggingshypotheek bij de verkoop van je huis wordt deze verrekend met de hypotheek verstrekker en het rest bedrag dus alls je meer ontvangt wordt dat op derekening van de verkoper gestort @tinus1969 dat is de normale procedure. Daarnaast wordt de verkoopprijs niet vastgesteld maar er word een vraagprijs genoemd daar kan overheen geboden worden maar ook daaronder. Het is aan de verkoper wanneer hij een verkoopprijs accepteerd.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, en als je dat rstbedrag nou niet teruggetsotr wil hebben, maar verrekend met de hypotheek? Dat is sowieso verstandig ivm HRA/bijleenregeling. IK begrijp jouw weerzin niet waarom vraagsteller de hypotheekadviseur niet zou mogen bellen, terwijl dat toch het logische aanspreekpunt is. Mede ivm genoemde bijleenregeling/HRA.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 ik heb geen weerzin daar tegen echter het heeft weinig zin het werk van de adviseur is klaar. Ik heb trouwens ook geschreven dat er eventueel een extra aflossing op de hypotheek kan worden gedaan. Niet op de overbruggingshypotheek dat is een tijdelijk bedrag. De extra aflossing kan alleen als dat ook is toegestaan in de hypotheek afspraken.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 HRA/bijleenregeling. voor 5000 euro zal dat niets uitmaken.