Is de huurverhoging een samengesteld of enkelvoudige procentuele verhoging?

Stel je krijgt 5% huurverhoging. Geldt die 5% dan over de aanvankelijk huursom of over de aanvankelijke huursom + alle huurverhogingen van afgelopen jaren.
Waar staat dat in de wet?

3 jaar geleden
1.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Altijd geldt: de huidige huursom.
Er bestaat niet 'een aanvankelijke' huursom.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@erotisi, Waar staat dat in de wet? Hier bijvoorbeeld: huurverhoging op grond van inkomen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033010/2013-03-16
Het percentage van de huurverhoging wordt jaarlijks vastgesteld door de regering en is gelijk aan de jaarlijkse inflatie. De meest voorkomende datum voor huurverhoging is 1 juli. Vanaf 1 juli 2019 mag de huur maximaal met 4,1% tot 5,6% omhoog. De stijging hangt af van het inkomen in 2017 en geldt alleen voor sociale huurwoningen. Als je huurt in de vrije sector geldt er momenteel geen maximum huurverhoging als in het huurcontract geen indexeringsclausule staat.
Het wordt dmv een circulaire bekend gemaakt aan de colleges van burgemeester & wethouders en aan de besturen van de vereniging van woningcorporaties, Aedes, Vastgoed Belang, de Vereniging van Institutionele Beleggers in Nederland (IVBN) en de Nederlandse Woonbond.
Juridische grondslag
Relaties met andere circulaires MG 2019-01 is de juridische grondslag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zie ook:
Burgerlijk Wetboek Boek 7 Artikel 253
De artikelen moeten gelezen worden in samenhang - in verband met (juncto) andere artikelen.
Bordensteker
3 jaar geleden
De vraag “Geldt die 5% dan over de aanvankelijk huursom of over de aanvankelijke huursom + alle huurverhogingen van afgelopen jaren.” is nu beantwoord.
Maar de meteen erbij gestelde vraag wáár ergens zwart op wit staat dat het systeem werkt met samengestelde verhogingen, daar wordt niet op ingegaan.
SentWierda zegt dat het zo is, maar niet waar VS dat in een officiële tekst kan vinden.
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. De huurstijging blijkt los te staan los van de jaarlijkse inflatie.
De inflatie was het afgelopen jaar 2,6% (FD 8 mei 2020).
In veel gevallen is de huurstijging per 1 juli 2020 veel meer.
Dit is mede de reden dat vandaag de hele dag de huurstijging op de radio werd besproken. De teneur is: de huurstijging is in veel gevallen strijdig met de afspraken - ook omdat geen rekening is gehouden met de coronacrisis (zoals in politiek Den Haag wel is afgesproken.).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@erotisi en @Bordensteker
Om te behandelen en uit te leggen hoe de huurverhogingen worden berekend is te gecompliceerd om hier te beantwoorden. Dan moet men de gehele Woningwet doorspitten inclusief de wetswijzigingen. Een aanvankelijke huursom heeft er totaal niets mee van doen.
Voor de berekening van de huurverhoging per 1 juli 2019 had men nodig: de huidige huur (dus de geldende huur van dat moment), de nieuwe huur en het puntenaantal van de woning, kamer of woonwagen/standplaats.
Het laatste voorstel tot Wijziging van de Woningwet (wijzigingen maximale huursomstijging en lokale mogelijkheid hoger percentage) heeft de Eerste Kamer op 28 januari 2020 als hamerstuk afgedaan.
Met deze laatste wetswijziging van de Woningwet wordt de gemiddelde huurverhoging (maximale huursomstijging) per woningcorporatie vastgesteld op inflatieniveau. (huursomstijging .. hoe komt men erop?)
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. De actualiteit heeft dit antwoord ingehaald.
Op 21 april 2020 heeft de Eerste Kamer een motie aangenomen voor een tijdelijke huurstop i.v.m. de coronacrisis. Dit geldt voor zowel de sociale als de vrije sector. In de motie wordt de regering verzocht een noodmaatregel te nemen: een tijdelijke huurstop oftewel een tijdelijke bevriezing van de huren. Minister Ollongren liet weten niets te zien in de aangenomen motie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda,
De Motie-Kox die is aangenomen door de Eerste Kamer op 22 april 2020en gaat over tijdelijke huurstop en niet over tijdelijke bevriezing van huurverhoging.
Het aannemen door de Eerste Kamer van de Motie-Kox maakt het mogelijk om met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2020 als noodmaatregel een tijdelijke huurstop overeen te komen voor zowel de sociale als de vrije sector. Door een tijdelijke verlenging van een tijdelijke huurovereenkomst overeen te komen kan worden voorkomen dat huurders op straat komen te staan. Indien nodig kan de tijdelijke wet verlengd worden bij algemene maatregel van bestuur.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/04/21/verlenging-tijdelijke-huurcontracten-wordt-mogelijk
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-123.html
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Minister Ollongren zei geen heil te zien in een motie met het verzoek de huurverhogingen tijdelijk te bevriezen. Het gaat over de hele linie om een gematigde huurverhoging, gelijk aan de inflatie met een heel klein beetje erbij. “Er zijn uitzonderingen en dan zijn het eerder die excessen waar je iets aan moet doen, dan dat je aan alles iets moet doen". Het lijkt erop dat de Minister de Motie-Kox, inzake bevriezing van de huurverhogingen, c.q. overslaan van de jaarlijkse huurverhoging, aangenomen in de Eerste Kamer, naast zich neer zal leggen.
@erotisi vraagt waar in de Wet staat hoe de jaarlijkse huurverhoging berekend wordt of berekend dient te worden. Die vraag heb ik naar beste weten beantwoord. De huurverhogingen gaan in veel gevallen gewoon door.
https://www.vastgoedmarkt.nl/financieel/nieuws/2020/05/onrust-over-jaarlijkse-huurverhoging-101153847?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.1745141.532128195.1588970182-2041453219.1588970182

Antwoorden (1)

De huur wordt verhoogd per jaar en gaat altijd over de dan geldende kale huur. Huur 2019 700 verhoogd 2% =714 Huur verhoging 2020 714 2% = 728,28.
Toegevoegd op 08 mei 2020 12:22: bron
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ kun je eventueel bij de bron als aanvulling op het antwoord plaatsen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-huurverhoging-in-2020
MG-circulaire 2020-01: Huurprijsbeleid voor de periode 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2021