Is cryptocurrency illegaal?

Een persoon probeert mij over te halen om even “snel” geld te verdienen met cryptocurrency( handel in bitcoins) . Ik heb het gevoel dat dit zeker illegaal is en ook strafbaar. Zie vaker van dit soort personen op social media die grote stapels geldbiljetten laten zien maar dat kan naar mijn mening nooit legaal zijn. De persoon zelf zei tegen mij dat het wel legaal is en makkelijk maar daar geloof ik niets van.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
itsme
4 jaar geleden
Als iemand jou probeert over te halen, zal hij er zelf geld mee verdienen ten koste van jou.
Als het 'gemakkelijk, zeker en snel geld' zou zijn, zou hij dat voor zichzelf houden.

Antwoorden (2)

Nee, hoor. Cryptocurrencies zijn niet illegaal. Je kunt er zelfs in bepaalde winkels artikelen mee kopen.
Met cryptocurrencies worden overigens wel vaak illegale transacties betaald.
Daarnaast is het handelen erin gewoon gokken.
Je kunt eventueel in bitcoins beleggen, waarbij je opgelicht kunt worden. Oplichters gaan dan zogenaamd voor je investeren en beloven je in ruil hiervoor soms wel een maandelijks rendement van 4% of meer. Zodra jij je bitcoins overgemaakt hebt, ben je je geld kwijt.
Toegevoegd op 19 april 2020 15:05: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er is een persoon die mij probeert over te halen om even “snel” geld te verdienen. Hij wilt dat ik mijn bankpas aan hem uitleen en dan zal hij naar eigen zeggen er een paar duizend euro op laten zetten. Vervolgens gaat hij dit geld dan opnemen. Hij wilt mij wijsmaken dat hij handelt in cryptocurrency en dit legaal is maar ik vertrouw zijn manier zeker niet.
itsme
4 jaar geleden
Het uitlenen van je bankpas is wel illegaal. Dat kan je in grote problemen brengen. Geld wat erop wordt gestort en weer afgehaald wordt jouw verantwoording, en je kunt aan niemand uitleggen waarom dat geld er op is gestort en weer is afgehaald. Ook niet aan de belastingdienst, niet aan justitie. En dat is dus precies waarom iemand anders jouw bankpas even wil 'lenen', om illegale transacties (witwassen) via jouw bankrekening te laten lopen.
Pieterke
4 jaar geleden
@dc20: Als je die persoon niet vertrouwt ga je toch niet met hem in zee? Je moet je nooit laten overhalen tot iets waar je bij voorbaat al twijfels over hebt.
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat jij hier noemt dc20 is illegaal. Dan ben je een 'geldezel', jouw rekening word gebruikt voor geld witwassen.
tinus1969
4 jaar geleden
En geldezels worden door banken bijzonder zwaar aangepakt. https://www.veiligbankieren.nl/overige-fraude/geldezels/
Het handelen in cryptocurrency is in Nederland legaal. Echter zijn er landen waar crypto wel illegaal is. Hetgeen wat je hierboven beschrijft kan worden beschouwd als misleiding. Het handelen in cryptocurrencies kan je enorm veel geld opleveren, maar het is zeker niet makkelijk. Vaak zijn dit soort mensen oplichters. Het oplichten wordt vaak gedaan met phishing pogingen. Hierbij wordt er een mail verstuurd die sterk lijkt op die van een grote organisatie. Echter is het mailadres niet van de desbetreffende onderneming.
een jaar geleden