is een nieuwe auto financieel haalbaar als eerste wagen?

binnen een kleine periode kan ik al kijken om mij een wagen aan te schaffen
ik had echter de voorkeur aan een nieuwe auto die ik heel lang zou kunnen gebruiken ipv eerst een tweedehands voor 2 jaar en dan pas een nieuwe, is dit financieel mogelijk en komen er extra kosten bij waar ik op dit moment niet helemaal van op de hoogte ben, ik zou een nieuwe wagen van €10 000 kopen met als voorschot €1000 en afbetaling over 2 jaar, ik ben niet bepaald een race type dus leek het me ideaal om toch al te starten met een nieuwe daar ik niet zou stunten of racen op de weg met hoge kans op een aanrijding, welk startkapitaal zou ik moeten hebben voor alle komende en bijkomende kosten?
ik noteer al ongeveer €1500 voor rijbewijs en €1000 voor het voorschot
verzekeringen en inschrijven daar heb ik geen kennis van maar daarom ben ik hier XD

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
ronron1212
4 jaar geleden
De kosten voor een rijbewijs liggen echt wel wat hoger dan 1.500. https://www.cbr.nl/rijbewijstips/kosten-rijbewijs-halen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
oke noteer ik ongeveer €2500
crispy
4 jaar geleden
Ik zou adviseren om eerst je rijbewijs te halen. Als dat is gelukt, dan weet je zeker wat dat je gekost heeft en wat daarna nog je budget is. Dan heb je nog genoeg tijd om uit te zoeken of er überhaupt nog wel een nieuwe auto te koop is voor dat bedrag dat je beschikbaar hebt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ooit gehoord: je eerste auto moet een tweedehandsje zijn. Waarom?
Met je eerste auto gebeuren er kleine ongelukjes (dáár stond dat paaltje) en is er een last van je schouders, een deuk erbij is niet erg. Kortom ook al heb je jouw rijbewijs en ben je geen racer er is nog een hoop te leren. Dat doe je dus liever niet in een gloednieuwe auto.
Eerst je rijbewijs en daarna verder. Stap voor stap dan geeft het ook niet dat je bepaalde kosten te laag ingeschat hebt of niet voorzien.
N.B. Beter eerst sparen voor een auto ipv een dure lening aan te gaan.
en tzt
In je netwerk goed opletten of er iemand een andere auto gaat kopen.
Inekez1
4 jaar geleden
Als je net je rijbewijs hebt betaal je een veel hogere premie voor de verzekering dan wanneer je meerdere jaren schadevrij hebt gereden. Als je alleen WA verzekert, ben je verzekerd tegen de kosten van de schade die jij per ongeluk bij een ander veroorzaakt. Rij je een deukje (of erger) in je eigen auto (en dat kan ook met lage snelheden gebeuren hoor) dan is dat niet verzekerd. Wil je je auto All Risk verzekeren, dan wordt de premie heel snel hoger naarmate je auto duurder is. Zeker als je nog geen no-claim-korting hebt opgebouwd is dat niet te betalen. Daarom beter eerst een paar jaar een goedkopere tweedehands rijden. Na een paar jaar rijden weet je ook veel beter wat voor soort auto bij jou past. En krijg je een lease-auto van je werk, dan is die tweedehands ook makkelijk weer verkocht zonder veel verlies. Maar met name in aanschaf en verzekering is het gewoon een veel betere keus.

Antwoorden (2)

Een auto op afbetaling kopen = lening en dus schuld. Dus dat betekent dat je geregistreerd zal worden met een schuld. Ik zou alleen daarom al geen nieuwe auto gaan kopen, tenzij je hem gelijk helemaal af kan betalen. Verder vind ik het niet slim om een gloednieuwe auto aan te schaffen, als daar iets kapot aan gaat is het maken vaak ook duurder; bv iets in de elektra gaat stuk, moet vaak ALLE elektra opnieuw gedaan worden en dat kost soms wel €1000,- of meer. Lijkt het me niet echt waard.

Er zijn veel tweedehands auto’s te koop die er nog heel goed uitzien en ook best wat features hebben, zonder teveel te zijn. Verder vind ik het vrij grappig dat je met 1500 een rijbewijs denkt te hebben.. Een praktijkexamen kost al 300 als ik het niet verkeerd heb, elke les ong 50, theorie 30.. en je moet meestal wel meer dan 1 keer praktijk rijden of theorie doen, gemiddeld toch zeker 25-30 lessen minimum. Ik heb mijn rijbewijs “snel” behaald en ik was alsnog 2200 euro kwijt omdat ik 2 keer praktijk moest doen en ... 5 keer theorie haha. Dus ik zou rekening houden met extra kosten daar en dus minder geld voor een auto.

Kortom: ga voor een tweedehandsje.
Ennuh, trouwens, na 2 jaar al een gloednieuwe auto aanschaffen!? Meeste mensen doen zeker 5 à 10 jaar met tweedehandsjes totdat je een echte nieuwe auto aanschaft. Veel mensen kopen altijd tweedehands auto’s.
Toegevoegd op 26 januari 2020 23:42: tekst
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Als er een probleem is met een neiwue auto dan is dat meestal garantie.
Het andere antwoord geeft al een goed antwoord op de vraag of het verstandig is. Voor je eigen idee nog even een extra berekening:

Je wil een auto van €10.000 kopen met een eigen investering van €1.000 en een afbetaling over twee jaar. Ben je je ervan bewust dat dit 9.000/24 = €375 per maand is aan aflossing, minimaal? Waarschijnlijk betaal je ook rente, dus voor het afbetalen van je auto ben je zo €400 per maand kwijt, twee jaar lang. Daar bovenop heb je verzekeringskosten, brandstofkosten en onderhoudskosten.

Afbetaling auto: €400
Verzekering: €100
Brandstof: €150
Belasting: €50
Onderhoud: €100
Totaal: €800.

Bedenk wel dat dit een vrij conservatieve berekening is. Brandstofkosten, verzekering en wegenbelasting kunnen ook zomaar hoger uitvallen. De vraag die je jezelf moet stellen is dan ook of je €800 per maand acceptabel vindt. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar vind het wel veel geld, zeker voor een eerste auto.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
!00 euro per maand onderhoud voor een nieuwe wagen is erg veel Brandstof is afhankelijk van hoeveel km hij wil gaan rijden dus de 150 is erg speculatief