Ik heb een iva uitkering. Ik wil een loods kopen en verhuren. Wordt ik dan gekort?

Vann het geld. Wat ik uit een erfenis krijg. Wil ik een dubbele loods kopen, 1 voor mij en 1 om te verhuren. Wordt ik nu gekort op mijn uitkering?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.9K
paulus811
4 jaar geleden
Dit kun je het beste bij het UWV vragen. Een loods kopen met het doel deze te verhuren kan worden gezien als een bedrijfsmatige activiteit die dus invloed heeft op de uitkering. Wat precies de grenzen zijn die op jouw situatie van toepassing zijn, is hier niet te beantwoorden. De erfenis blijft er in ieder geval buiten.
ronron1212
4 jaar geleden
Op de lijst van inkomsten die geen invloed hebben op je uitkering komt geen verhuur voor dus zou ik eerst meer eens contact zoeken met het uwv
https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-iva-uitkering/inkomsten-die-geen-invloed-hebben-op-iva-uitkering

Antwoorden (1)

Je hoeft alleen arbeidsgerelateerde inkomsten op te geven.

IVA
De volgende inkomsten hebben geen invloed op uw IVA-uitkering:
• uw vermogen of spaargeld
• een erfenis
• etc.

Volgens het UWV hoef je geen verhuurinkomsten op te geven van een woning die je inclusief verhuur geërfd hebt.

Koop je echter een loods om te verhuren, dan is er sprake van bedrijfsmatige activiteit en moet je de huur wél opgeven.

“Verhuurt u een kamer in uw woning en ontvangt u een UWV uitkering? Het UWV beschouwt uw inkomsten uit particuliere kamerverhuur in beginsel niet als inkomen. U mag een kamer verhuren van het UWV waarbij de inkomsten uit de kamerverhuur niet op uw UWV-uitkering in mindering worden gebracht. Dit is uiteraard anders wanneer u bedrijfsmatig kamers gaat verhuren. Met bedrijfsmatig verhuren bedoelt het UWV dat u via websites zoals ‘Airbnb’ actief naar huurders op zoek gaat en ontbijt of andere faciliteiten voor uw huurders aanbiedt. Is dit het geval, dan merkt het UWV de door u ontvangen huur aan als ‘inkomsten als zelfstandige’. Dit betekent dat een deel van de huurinkomsten wordt verrekend met uw UWV-uitkering.”
.
Worden er overigens géén werkzaamheden verricht die puur gericht zijn op het behalen van voordeel uit de verhuur (Bijvoorbeeld schoonmaakwerkzaamheden, reparaties, huurders zoeken etc.), dan hoef je de inkomsten niet op te geven. Maar dat zal niet gauw het geval zijn.

Wanneer je de loods gaat verhuren, kun je dit het beste doorgeven via het Wijzigingsformulier.
Aan de hand van jouw persoonlijke situatie zal het UWV dan beoordelen of er al dan niet sprake is van bedrijfsmatig handelen. Ze kijken hierbij ook naar hoe de Belastingdienst deze inkomsten inschaalt.
De kans lijkt echter groot dat je gekort zou gaan worden.
SimonV