Hoeveel kilowat is er nodig voor 1 kuub gas?

Ik keek op verschillende sites zoals .b.v Feenstra en zie dat ze allemaal verschillende dingen op de site zetten. De een zegt dat je voor 1 kuub gas 3 keer zoveel Kilowatt nodig hebt en bij een andere site zag ik dat ze 1499 kuub gas vergeleken met 14.000 benodigde kliowatt.
Ik vraag dit of een elekrische cv ketel een goedkopere oplossing zou zijn dan de gasketels die we nu in de flat hebben. Ik heb namelijk bij pricewise ingetikt 2500 gas en 1100 kuub gas dat kost 1215 per jaar. Toen ingetikt 1100x 3 is 3300 plus 2500 is 5800 KW en dan betaal je per jaar 950 euro. Plus dat je geen jaarlijks onderhoud van je gasketel hebt van 120 euri per jaar is dus 365 oper jaar goedkoper. Tenminste als het klopt dat men 3 kilowatt nodig heeft voor 1 kuub gas. Ik heb het dan over een elektrishe cv ketel die ook als doorstroomboiler fungeert

Wie heeft hier verstand van?

4 jaar geleden
11.5K
MasterSword
4 jaar geleden
Ik zelf verwarm al 7 jaar met airco's en geen aardgas cv ketel kan daar aan tippen.
Ik gebruik de cv ketel alleen nog voor warm water,
maar dat is zo weinig gas voor warm tap water dat die gewoon blijft hangen.
de airco kan alleen warme lucht geven en geen warm tap water.
( en volledige elektrische cv, ga ik niet een aan denken ) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526 https://aircokiezen.nl/hoe-werkt-een-airco-als-verwarming https://www.daikin.be/nl_be/warmtepompen/oplossingen/airco/verwarmenmetairco.html Ik verkoop geen airco's, ik ben een autist met een wajong uitkering zonder werk.
Die geld wilt over houden, en dat kun je het meeste met de goedkoopste warmte.
Mij familie heeft airco's aangeschaft, mij vrienden en kennissen.
( Omdat een airco de goedkoopste warmtepomp op de markt is. ) Zelfs winkels van de Action doen alles met airco's verwarmen. Goed merk airco is zeer zuinig, maar dat mogen mensen niet weten.
( koelen of verwarmen ) Zeker met A+++ of A++

Antwoorden (2)

Dat is ongeveer 10 kWh voor 1 kuub gas.
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
gonna
4 jaar geleden
Dank je wel Jan voor de uitleg. Hier heb ik wat aan. Welke airco heb je met A+++ als ik vragen mag? Heb er nu 1 in de kamer overgekocht van de vorige eigenaar van het appartement wat ik gekocht heb. Is een LG Die kan koelen en verwarmen.
MasterSword
4 jaar geleden
MasterSword: Mijn reactie is zo lang dat je denkt dat het jan is.
Maakt niet uit, ik zag het: LG prestige = A+++
Daikin ururu sarara = A+++
Daikin Perfera heeft = A+++
Panasonic Etherea = A+++
Fujitsu KG = A+++
Mitsubishi heeft A+++ modellen Te veel om op te noemen,
maar als jou ruimte van appartement 120 m3 is
dan is 3,5 kw airco voldoende. En kijk of er ruimte is voor de buiten unit op het balkon,
en dat de leidingen er naar toe kunnen. ( En stil genoeg is ) https://www.klimate.nl/airco/singlesplit-airco/energielabel-verwarmen/a+++.html
gonna
4 jaar geleden
OKé sorry voor de verwarring met de naam en nogmaals dank voor de uitleg. Nog 1 vraag. Gebruikt de airco voor verwarmen minder dan als ie koelt?
MasterSword
4 jaar geleden
Nog 1 vraag. Gebruikt de airco voor verwarmen minder dan als ie koelt?
Kan ik moeilijk antwoord op geven want het ligt ook aan de buiten temperatuur.
En ingestelde binnen temperatuur. en er is verschil voor elke merk, model en type. LG Prestige H12MW NMO ( model 2012 )
COP waarde = verwarmen / EER waarde = koelen
Buitentemperatuur - COP/EER waarde
48 Graden Celsius - EER 5,62
46 Graden Celsius - EER 5,19
43 Graden Celsius - EER 4,45
40 Graden Celsius - EER 4,27
35 Graden Celsius - EER 4,60
32 Graden Celsius - EER 4,87
25 Graden Celsius - EER 6,04
20 Graden Celsius - EER 6,38
10 Graden Celsius - COP 5,25
6 Graden Celsius - COP 5,00
0 Graden Celsius - COP 4,62
-5 Graden Celsius - COP 4,85
-10 Graden Celsius - COP 4,57
-15 Graden Celsius - COP 4,28 Vergelijk: mobiele airco heeft een Gemiddelde EER van 2,5
(Dus spit units zijn zuinigere)
LG Prestige heeft:
Opvolger 2013: H12AK
Opvolger 2015: H12AL
Opvolger 2018: H12AP
en dan kan ik de lijst opnieuw invullen want die zijn iets zuiniger.
Aardgas heeft een bovenwaarde van 9.77 kWh
Maar geen een cv ketel haalt dat er uit.
Meeste hr ketels halen zeker de onderwaarde en dat is 8.79 kWh.

Maar het aardgas rendement is ook afhankelijk van welke verwarm methode:
HR ketel Vloerverwarming als hoofdverwarming haalt tussen 95% of 90% Rendement
HR ketel Moderne Radiatoren als hoofdverwarming haalt tussen 90% of 85% Rendement
HR ketel Oude Radiatoren als hoofdverwarming haalt tussen 85% of 80% Rendement
HR ketel Warm tap water haalt 75% Rendement
Bovenwaarde van de gashaard is maximaal 70% Rendement
VR ketel Vloerverwarming als hoofdverwarming haalt 65% Rendement
VR ketel Radiatoren als hoofdverwarming haalt 60% Rendement
VR ketel Warm tap water haalt 50% Rendement

Lijst aardgas rendement naar kWh:
1 m3 Aardgas 100% Rendement = 9,77 kW
1 m3 Aardgas 95% Rendement = 9,28 kW
1 m3 Aardgas 90% Rendement = 8,79 kW
1 m3 Aardgas 85% Rendement = 8,30 kW
1 m3 Aardgas 80% Rendement = 7,81 kW
1 m3 Aardgas 75% Rendement = 7,35 kW
1 m3 Aardgas 70% Rendement = 6,84 kW
1 m3 Aardgas 65% Rendement = 6,32 kW
1 m3 Aardgas 60% Rendement = 5,86 kW
1 m3 Aardgas 50% Rendement = 4,88 kW
1 m3 Aardgas 40% Rendement = 3,90 kW

Oke gonna jij gebruikt 1499 m3 Aardgas
Dus 1499 x 8,79 = 13.176,21 kWh Warmte nodig.

Nu gaan we vergelijken

Elektrische cv ketel
13.176,21 kWh x €0,22 stroom prijs = €2.898

Aardgas cv ketel
1499 m3 x €0,75 aardgas prijs = €1.124

Ik zelf verwarm mijn huis met airco’s met energie label A+++
( met COP Waarde van 5 of 500% rendement van stroom. )
dus als ik 13.176,21 kWh warmte nodig heb komt nu hier de reken som.
13.176,21 : cop waarde van 5 = 2.635,842 kWh nodig

2.635,842 kWh x €0,22 stroom prijs €579,88

Kort lijst vergelijken 13.176,21 kWh warmte totaal.
Volledige Elekrische cv ketel: €2.898
COP waarde van 2,5 Warmtepomp of Airco: €1159
Aardgas cv ketel onderwaarde: €1.124
COP waarde van 3 Warmtepomp of Airco: €966
COP waarde van 4 Warmtepomp of Airco: €725
COP waarde van 5 Warmtepomp of Airco: €580
COP waarde van 6 Warmtepomp of Airco: €488
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
MasterSword
4 jaar geleden
Ik ben gewoon heel erg tevreden over de airco,
toen ik 12 jaar was kwam ik bij een masseur.
en die deed zijn praktijk verwarmen of koelen met en Airco. ik dacht waarom heeft niet iedereen zo ding,
dat is super handig voor zomer en winter.
dat wil ik als ik op mezelf ga wonen.
( ben nu 36 jaar, dus er is al heel wat vooruitgang geweest. ) ik ga op mezelf wonen, koop een zuinige,
meet en vergelijk kon bijna niet geloven hoe overdreven zuinig het is.
( en nu is het een obsessie van mij, sorry ) Hier een video van mij:
https://youtu.be/plRq9R01qDc En mij familie noemt me nu: Air_Co_lonel