Is het illegaal om huiswerk/een verslag te schrijven voor iemand tegen betaling?

Ik schrijf regelmatig verslagen voor anderen voor een zakcentje aangezien ik goed ben in Nederlands. Ben ik zelf strafbaar als ik dit doe? Of is degene die mij laat schrijven strafbaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Het gebruiken als eigen werk is strafbaar.
Antoni
4 jaar geleden
Misschien is het aan te raden je te laten betalen voor het verbeteren van verslagen in plaats van voor het schrijven van verslagen. De verbeteringen kan je ook nog bespreken met de anderen zodat zij ervan kunnen leren. Iemand op deze manier helpen met zijn huiswerk wordt in ieder geval niet bestraft.
LeonardN
4 jaar geleden
@TurfGraver Strafbaar onder welke wet?
TurfGraver
4 jaar geleden
@LeonardN, bestraft door school?
Niet alles hoeft door wet geregeld te worden.

Antwoorden (1)

Jij niet.

Degene de dit laat doen en het vervolgens als eigen werk inlevert, kan door de school bestraft worden als het uit komt. (Bijvoorbeeld dat het werk wordt beschouwd als "niet gemaakt".) Als het gebeurt voor een verslag dat gemaakt is in het kader van het "programma van toetsing en afsluiting" kan het tot gevolg hebben dat de fraudeur niet mag deelnemen aan het eindexamen.

Huiswerk/verslagen maken is om van te leren. Als iemand daarmee sjoemelt, houdt hij zichzelf voor de gek.
Computoon
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De vrager heeft het vooral over strafbaar/illegaal. Is degene die het werkt inlevert volgens jou strafbaar, maw is het mogelijk dat hij zich voor de rechter moet verantwoorden?
En is dat dan in alle of specifieke omstandigheden.
Computoon
4 jaar geleden
Er is een wetsartikel in het Wetboek van Strafrecht dat stelt:
"326b
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft:
hij die op of in een werk van letterkunde, wetenschap, kunst of nijverheid valselijk enige naam of enig teken plaatst, of de echte naam of het echte teken vervalst, met het oogmerk om daardoor aannemelijk te maken, dat dat werk zou zijn van de hand van degene wiens naam of teken hij daarop of daarin aanbracht;
(...) Ik heb nog nooit gelezen dat een leerling van een school voor overtreding van dit artikel in de (jeugd)gevangenis is gekomen. Maar als een leerling gebruik maakt van de verslagen van vraagsteller ("werk van wetenschap") en er zijn eigen naam boven zet, is het feitelijk wel van toepassing. Scholen treffen intern maatregelen als frauduleus gedrag uitkomt. Niet aan het examen mogen deelnemen, is waarschijnlijk pijnlijker dan een geldboete.