Wat wordt bedoeld met het huishoudinkomen?

Ik las op een website dat er gevraagd wordt om het (huishoud)inkomen, bij het willen huren van een appartement. Wat is een huishoudinkomen?
Is dit het bedrag wat je in een jaar bruto of netto verdiend hebt?
https://www.woonzorg.nl/ik_zoek/onze_dienstverlening/inkomenseisen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (2)

Het (huishoud)inkomen is het bedrag wat de bewoner(s) van het appartement gezamenlijk ontvangen. (de achterliggende vraag is: kunnen de bewoners de huur opbrengen ?)

Het bruto salaris kun je niet als geheel uitgeven en is dus geen nuttig gegeven in deze context. Dus zal het netto-bedrag bedoeld zijn.
ronron1212
4 jaar geleden
@Ozewieze het gaat altijd om het gezamenlijk bruto inkomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ja, het (gezamenlijke) bruto INKOMEN. Niet het bruto LOON. Dat is wat de vragensteller lijkt te denken gezien de tekst in de vraag ("Is dit het bedrag wat je in een jaar bruto of netto verdiend hebt?")
LeonardN
4 jaar geleden
-Min
Maar jij zegt netto-bedrag. Het lijkt me dat het gaat om het bruto inkomen.
In veel gevallen dus (omdat vaak het enige of voornaamste inkomen is) bruto salaris.
(Als je alleen maar salaris ontvangt is je bruto inkomen gelijk aan je bruto salaris neem ik aan). https://www.woonzorg.nl/ik_zoek/onze_dienstverlening/inkomenseisen
Uw huishoudinkomen wordt berekend door het verzamelinkomen van de bewoners bij elkaar op te tellen. Uw verzamelinkomen wordt elk jaar vastgesteld door de Belastingdienst aan de hand van uw belastingaangifte. https://financieel.infonu.nl/belasting/79706-berekening-verzamelinkomen-veel-gestelde-vragen.html
Het verzamelinkomen is het totale bedrag van het bruto inkomen uit werk en woning, het inkomen uit aanmerkelijk belang en uw belastbare inkomen uit vermogen en spaargeld minus uw aftrekposten. Bruto salaris noemen hoeft dus op zich niet. Het gaat uiteindelijk om bruto inkomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@LeonardN
Ah... daar zit het misverstand...
Het netto salaris (wat ik het "netto bedrag" noemde) is het bruto inkomen van het huishouden. Netto salaris = bruto salaris-belasting en premies
Bruto inkomen = netto salaris (plus eventuele ander inkomsten)
Netto inkomen = bruto inkomen minus vaste lasten.
LeonardN
4 jaar geleden
Ten eerste Wat is nu het antwoord op de vraag volgens jou? Wat wordt bedoeld met het huishoudinkomen?
1. Bruto salaris
2. Netto salaris
3. Bruto inkomen
4. Netto inkomen Ten tweede:
Bruto inkomen = netto salaris (plus eventuele ander inkomsten)
Bron? Ik zou zeggen zelfs als je gelijk hebt op punt twee ben je ontzettend onduidelijk in wat je antwoord nu is.
Hoe moet iemand begrijpen dat als jij aanneemt dat het "netto bedrag" slaat op netto salaris en dat JIJ daar dan mee impliceert dat het DUS om het bruto inkomen gaat? Min blijft, antwoord is onduidelijk in wat jij denkt te zeggen, en volgens mij dan nog steeds onjuist.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Tja... begrijpend lezen is soms een kunst.. "Het bruto salaris kun je niet als geheel uitgeven en is dus geen nuttig gegeven in deze context. Dus zal het netto-bedrag bedoeld zijn." Andere bedragen worden in deze alinea niet genoemd. Bedrag slaat dus op salaris... Misschien had ik kunnen schrijven "Dus zal het netto-bedrag van het salaris bedoeld zijn." en was dat netter geweest. Blijkbaar heb ik de lezer overschat. Mijn excuses daarvoor.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zou niet begrijpend hoeven te lezen. Als jij denkt dat het antwoord "Netto salaris" is, doe daar dan niet moeilijk over en stel dat dan in je antwoord.
"Het huishoudinkomen is het "netto salaris" van alle bewoners van dat appartement" Dan kunnen wij zeggen:
-Min
Nee het is het gezamenlijk bruto inkomen van de ouders(volwassenen).
(En bruto inkomen is niet: netto salaris + evt.andere inkomsten, maar; bruto salaris + andere (bruto) inkomsten) Daarnaast zeg je in de reacties:
"Netto inkomen = bruto inkomen minus vaste lasten."
Nee. Netto inkomen = bruto inkomen - "belastingen en premies". Je lijkt zelf allerlei definities te verzinnen. ronron1212 stelt:
"het gaat altijd om het gezamenlijk bruto inkomen."
Als jij dat bevestigt klopt er direct iets niet met de definities die jij geeft. Omdat je bruto inkomen niet gelijk stelt aan netto salaris
"Bruto inkomen = netto salaris (plus eventuele ander inkomsten)"
Horen die evt. andere inkomsten wel of niet bij het huishoudinkomen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Ik zou niet begrijpend hoeven te lezen."
Niemand dwingt je het antwoord te lezen. Maar wil je weten wat er staat, dan zul je het toch op zijn minst moeten (willen) begrijpen. "Als jij denkt dat het antwoord "Netto salaris" is, doe daar dan niet moeilijk over"(..)."
Dat heb ik gedaan, maar jij wilde niet begrijpend lezen. "Dan kunnen wij zeggen:
-Min"
Klopt En dan de rest van je betoog...
Ik beantwoord de vraag zoals ik hem geïnterpreteerd heb. (Daar lijk jij mij ook een groot voorstander van !) Ik interpreteer hem als: "moet ik het netto of het bruto salaris opgeven ?" Het antwoord: het netto bedrag (van het salaris) En ja... daar kunnen andere inkomsten bij zijn, maar dat snapt de vragensteller vast zelf ook wel. Het ging hier (volgens mijn interpretatie) om het bruto/netto salaris. Ben je het niet met mijn interpretatie eens ? Prima, dan geef je toch lekker een min (brrr...) "Je lijkt zelf allerlei definities te verzinnen."
Ik probeer slechts verduidelijken wat ik bedoel.
LeonardN
4 jaar geleden
Je hoeft de vraag niet verder te interpreteren dan zoals deze geschreven is: Wat wordt bedoeld met het huishoudinkomen? "Ik probeer slechts verduidelijken wat ik bedoel."
Zo werkt het niet. Je kan niet zelf zomaar wat definities gaan verzinnen voor bestaand begrippen als bruto/netto inkomen of salaris die allemaal al een vooraf gedefinieerde verhouding tot elkaar hebben. "Ik beantwoord de vraag zoals ik hem geïnterpreteerd heb."
Als je de vraag anders interpreteert dan de hoofdvraag letterlijk stelt, geef dan jouw interpretatie.
Maar als de vraag volgens jou is:
Moet ik als ik mijn huishoudinkomen opgeef, netto salaris of bruto salaris opgeven?
Dan is het antwoord "netto salaris" fout en het antwoord "bruto salaris" wellicht juist.
Maar het antwoord is dan nog steeds:
"Geen van beide, je moet namelijk het "bruto inkomen" opgeven."
(Wat in veel gevallen het "bruto salaris" is als je geen verdere inkomens hebt.) Dus vandaar de min.
Je antwoord klopt in geen enkele interpretatie.
MarBet
4 jaar geleden
Normaal gesproken wordt bij huren gevraagd naar het bruto inkomen. Bij sociale huur zijn er regels over wat je maximaal bruto mag verdienen per categorie huurprijs. In de particuliere huur is de eis vaak dat je bruto inkomen 4-4,5 keer de huurprijs moet zijn. Dat je het bruto inkomen niet geheel kunt uitgeven klopt natuurlijk, maar toch wordt dit doorgaans wel als uitgangspunt genomen.
ronron1212
4 jaar geleden
Het gaat altijd om het bruto salaris hier is ook de sociale huurgrens aangekoppeld. Dat is dus geen netto inkomen. Je moet dus alle verdiensten bruto opgeven.
Het totale bruto jaarinkomen van alle leden van het huishouden, dus ook dat van inwonende kinderen.
.
Bewijs van huishoudinkomen
Om je huishoudinkomen vast te stellen kan een woningcorporatie vragen naar:
- een inkomensverklaringen van de Belastingdienst;
- laatste aanslagen of voorlopige aanslag inkomstenbelasting;
- laatste uitkerings- of salarisstrookjes (alleen als geen belastinggegevens beschikbaar zijn);
___________

Correctie: inwonende kinderen worden niet meegerekend.

Rijksoverheid
Bij de toewijzing van een sociale-huurwoning kijkt een woningcorporatie naar het huishoudinkomen van u en uw eventuele partner. Uitgegaan wordt van het ‘verzamelinkomen’ zoals de Belastingdienst dat hanteert.
Bij de berekening van uw huishoudinkomen wordt uitgegaan van het geregistreerde inkomen dat de Belastingdienst gebruikt. Op uw aanslag heet dit inkomen uw verzamelinkomen. Hieronder vallen:
• inkomen uit werk en woning;
• inkomen uit dividend en aandelen;
• inkomen uit sparen en beleggen.
Het inkomen van inwonende kinderen (minderjarig en meerderjarig) hoort niet bij het huishoudinkomen.
Het verzamelinkomen is dus het bruto inkomen in die zin dat de belasting er niet af is gehaald. Ook de heffingskortingen of een teruggave van de belasting is er niet vanaf. Dat betekent ook dat u dit inkomen niet in handen krijgt, maar dat het de basis is voor de loonheffing en de inkomstenbelasting. Wat er wel af wordt gehaald zijn:
- de aftrekposten, zoals de fiscale aftrekposten eigen huis.
- de vrijstellingen bij het sparen.
- de persoonsgebonden aftrek, zoals de betaalde alimentatie, studiekosten of ziektekosten.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel! Zo'n uitleg zocht ik.
Ik vind het alleen zo vreemd dat het bruto is. Daar je zit je met 2 personen toch zo aan?
Stel dat je maximaal 30.825 met 2 personen bruto per jaar mag verdienen, als maximale inkomensgrens. Als je hieronder zit mag je reageren op bepaalde appartementen. Betekent rond de 15.000 bruto per jaar per persoon...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En wat gek is, ze spreken ook over verzamelinkomen, maar kijkend bij mijn belastingaangifte, gaat het hier over het netto bedrag wat overblijft, dus zou het dan toch netto moeten zijn en niet bruto, wat je aangeeft... Daar raak ik van in de war
SimonV
4 jaar geleden
“Daar je zit je met 2 personen toch zo aan?” Dat maakt niet uit, het gaat erom wat je gezamenlijk kunt betalen. Of één van de twee € 30.000,-, € 15.000,- of niets verdient doet er niet toe. Belasting ‘bruto’: zie aanvulling.