Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Oma overleden. Moeder vooroverleden. Moeders erfenis verworpen. Ben ik plaatsvervangend erfgenaam oma

Toen mijn moeder een aantal jaar geleden overleed, heb ik haar erfenis verworpen. Nu is onlangs haar moeder, mijn oma overleden.
Plaatsvervulling is me duidelijk; ik erf (als enig kind) van mijn oma's nalatenschap wat mijn moeder zou hebben geërfd als ze nog had geleefd. Maar gaat dat ook op als ik mijn moeders erfenis verworpen heb?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
marjolein55
4 jaar geleden
Ligt er aan of dit via een notaris is gegaan of niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn gratis telefoonnummers om een student advocaat om raad te vragen. Hij/zij leert ervan en kan het antwoord voor je opzoeken. Rechtswinkel bijvoorbeeld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja plaatsvervulling gaat nog steeds op ook al heb je je moeders nalatenschap verworpen.
artikel 12 boek 4 BW sluit plaatsvervulling niet uit indien in het verleden de erfenis van de plaatsvervangde (ic je moeder) is verworpen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 03 augustus 2019 15:01: bron, tekst
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding