Wat gebeurt er met een erfdeel als er sprake is van een onterfd, kind en verder geen andere familie?

Stel de enig overgebleven ouder (zonder erfdeel van de ex partner) overlijdt en heeft zijn enigst kind onterfd, waar blijft dan de andere helft van de erfenis als er verder geen familie is. Of gaat dit deel naar hele verre familie?

4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

De erfenis gaat dan naar het rijk/de overheid.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/wat-gebeurt-er-als-er-geen-erfgenamen-bekend-zijn/
Geen erfnamen bekend
Wat gebeurt er met de erfenis als er geen erfgenamen bekend zijn of niemand wil de erfenis hebben?

logo rijksvastgoeddienst Als na een erfgenamenonderzoek blijkt dat er geen erfgenamen (bekend) zijn of willen erven, is er sprake van een onbeheerde nalatenschap. Het Rijksvastgoedbedrijf van de overheid gaat dan onderzoeken of zij de nalatenschap kan afwikkelen. De kosten voor de afwikkeling worden in mindering gebracht op de erfenis.

Uiteindelijk naar de Staat
In het geval dat er tot de zesde graad geen bloedverwanten (en dus wettelijk erfgenamen) zijn, komt de erfenis toe aan de Nederlandse Staat. Dat geldt ook als er geen erfgenamen bekend zijn. De erfenis wordt dan eerst gestort in de consignatiekas van het Ministerie van Financiën. Rechthebbenden kunnen daarna nog binnen 20 jaar aanspraak maken op de erfenis. Daarna is het recht om aanspraak te maken op de nalatenschap verjaard.
===

Overigens kunnen onterfde kinderen altijd nog wel aanspraak maken op de legitieme portie.
4 jaar geleden
Een onterfd kind kan nog altijd aanapraak maken op de legitieme portie. "De legitieme portie bedraagt de helft van wat de kinderen krijgen als er geen testament is en de wettelijke regeling van toepassing is." En voor wat met de rest gebeurt, moet in eerste instantie gekeken worden wat er (verder) in het testament staat.
Computoon