Ben ik verplicht mijn bedrijfsnaam in te vullen als klant?

Is dit verplicht wanneer ik het voor zakelijke doeleinden ga gebruiken? En voor de omzetbelasting?

Of is dit alleen om voor jezelf makkelijk de facturen te onderscheiden van particulier en zakelijk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (4)

Een factuur die in je winst en verliesrekening moet voldoen aan diverse eisen een daarvan is de ter naamstelling van de factuur. Dus de naam van het bedrijf of firma anders weet niemand voor wie de factuur is of is geweest.
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is toch te achterhalen door te kijken naar de bankafschriften?
ronron1212
4 jaar geleden
Ja maar het behoort op de factuur te staan waarom via een omweg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het gaat er niet waarom je het zo zou doen maar of het zo mag.
Computoon
4 jaar geleden
Nee, dat mag zo niet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op. Voor de aankoop van treinkaartjes krijg je geen factuur maar je mag als ondernemer de btw er wel uit halen. Andersom: als je een factuur krijgt van een horecagelegenheid moet je die boeken inclusief de btw die erop staat, die mag je niet afsplitsen. Officieel is het zelfs zo dat wanneer een binnengekomen factuur niet correct is (bijv. foute bedrijfsnaam erop) geen recht bestaat op aftrek van btw.
Computoon
4 jaar geleden
We hebben nog wel de "vereenvoudigde factuur". Denk aan een kassabon. Die mag echter slechts in de volgende situaties worden uitgereikt aan een ondernemer:

"
het factuurbedrag is maximaal € 100 (inclusief btw)
uw factuur is een wijziging van de oorspronkelijke factuur Op een vereenvoudigde factuur meldt u in elk geval: de datum waarop u de factuur uitreikt
uw naam en adresgegevens
welke goederen of diensten u hebt geleverd
de btw
de verwijzing naar de oorspronkelijke factuur (bij wijziging van een factuur)" Laat ik tot slot zeggen: een overdaad aan kassabonnen in de administratie van een ondernemer is "vragen om vragen".
Uiteraard moet je bedrijfsnaam op een factuur staan, als de kosten voor het bedrijf zijn gemaakt. Dit is een van de vele factuureisen. Natuurlijk heeft dit samenhang met de vooraftrek van btw maar ook al zou je dat niet hebben, dab moet het nog steeds. (Anders zou je bijv. ook facturen van andere organisaties in je administratie kunnen boeken om zo je resultaat te drukken, wat natuurlijk een vorm van fraude is).
Zie onder de bron met de wettelijke factuureisen. Als je een nota ontvangt, moet er dat ook allemaal op staan maar het KvK-nummer hoeft niet en voor "gewone" binnenlandse facturen je btw-nummer ook niet.
Toegevoegd op 07 mei 2019 16:12: bron
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In de bron die je linkt gaat het toch om de bedrijfsnaam/handelsnaam van het bedrijf die de dienst/product levert, niet de klant?
Computoon
4 jaar geleden
Beide. "Uw naam en die van afnemer".
Tekst is geschreven vanuit de positie van degene die de factuur verstuurt. Dus als bedrijf X een factuur stuurt naar klant Y moet de naam (en het adres) van klant Y op de nota staan. En de ontvangende partij (klant Y dus) moet checken of dit inderdaad het geval is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"uw volledige naam en die van uw afnemer
U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat." Er staat "uw volledige naam en die van uw afnemer" waar vervolgende uitgelegt wordt dat het de juridische naam of handelsnaam moet zijn. Als je dat zo leest zou je kunnen denken dat dat dus geldt voor "uw" en "afnemer", máár de afnemer is niet per se een bedrijf waardoor die aanname niet meer klopt. Dus... het is toch niet verplicht?
Computoon
4 jaar geleden
Ja en nee :-) Als een bedrijf een factuur stuurt, moet het er allemaal op. Maar aan niet-ondernemers hoeft niet verplicht een factuur te worden gestuurd, behoudens uitzonderingen. "U maakt een factuur op voor alle goederen en diensten die u levert aan andere ondernemers. Ook rechtspersonen die geen ondernemer zijn (ook buitenlandse), stuurt u een factuur. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: verenigingen en stichtingen. Goederen en diensten aan particulieren
Verkoopt u goederen of diensten aan particulieren? Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties: U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
U levert een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land.
Uw levering is een afstandsverkoop." Uiteraard moet de omzet/btw altijd correct in de boeken komen.
Als je het contant/pin betaalt niet, dan is een bon voldoende van de leverancier. Net zoals bij de benzinepomp. BTW is gewoon aftrekbaar.
4 jaar geleden
Ben je zzp'er/ eenmanszaak, dan mag je ook je eigen naam doorgeven. Het moet voor de belastingdienst duidelijk zijn voor wie de factuur bedoeld is. Een zzp'er staat altijd aan zijn eenmanszaak/ bedrijfsnaam gekoppeld. Staan jouw gegevens er niet op? Dan zijn de kosten mogelijk iet aftrekbaar. Bedraagt het factuurbedrag minder dan €100 euro? Dan hoeft de naam er ook niet op te staan. Je moet dan wél aannemelijk kunnen maken dat jij de afnemer bent.