Mag je aan je huurbaas vragen of je de huurdatum kan wijzigen naar einde van de maand?

Ik heb een contract bij een huurbaas en moet nu elke 15e van de maand de huur over maken, zo staat het ook in het contract. Kunnen ze dit nog aanpassen of moet de huurbaas perse de huur op de datum wat in het contract staat ontvangen. Ik weet niet wat mijn rechten zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Utrecht
4 jaar geleden
Het is niet ongebruikelijk dat je huur voor de 1e van de maand binnen moet zijn. Dus halverwege de maand betalen is al vrij coulant.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Keni, bedoelt u dat bij u de datum van de huurmaand loopt van 15 - 15?
Natuurlijk mag u vragen de contractdatum te wijzigen in de eerste van de maand.
ronron1212
4 jaar geleden
Huur betaal je vooraf en niet achteraf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Algemeen geldt in Nederland, ook in Vlaanderen: bij automatische incasso kan men kiezen uit twee datums. De 1e of de 15e van de lopende maand. Als er geen gebruik gemaakt wordt van een automatische incasso kan men niet kiezen voor de 15de van de maand. Dan geldt altijd: vóór de 1ste van de maand.
Inekez1
4 jaar geleden
Vragen kan natuurlijk altijd. Als de huurbaas akkoord gaat met je verzoek, zul je wel eenmalig een halve maand huur moeten betalen op de 15e. Je betaalt dan op 15 mei de huur voor de periode 15 t/m 31 mei. En op (of voor) 1 juni betaal je de huur voor de hele maand juni. Als het administratief meer tijd kost, gaat de wijziging mogelijk later in. Je hebt het recht om het te vragen, de verhuurder heeft niet de plicht om aan je verzoek te voldoen. Wil de verhuurder dat jij altijd op de 15e blijft betalen, dan zul je dat moeten doen.

Antwoorden (1)

Huur wordt betaald vanaf het moment dat de huurovereenkomst ingaat, altijd een maand vooruit. Uw huurovereenkomst is blijkbaat op de helft van de maand ingegaan.
U mag vragen dit te wijzigen : als u de wijziging doorgeeft voor de 15e van de maand, gaat dit de maand erna in. Dit geldt ook voor een automatische incasso. Als u de wijziging na de 15e van de maand doorgeeft, gaat dit een maand later in.
Bijvoorbeeld: een wijziging die u op 8 mei doorgeeft, gaat in op 1 juni. Een wijziging die u doorgeeft op 25 mei, gaat pas in op 1 juli.
Ook bij automatische incasso kan men kiezen uit twee incassodata: de 1e of de 15e van de lopende maand. Het aanvragen van wijziging incassodatum moet ook geschieden via een formulier: Automatisch betalen huur..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Keni, Als er geen huurachterstand is, heeft de verhuurder geen redenen om uw verzoek te weigeren. Lonen, uitkeringen, pensioen en AOW worden ook voor het begin van een nieuwe maand uitbetaald