Te weinig mensen hebben een financiële buffer.Hoeveel moet je dan hebben ?

Ik haal het einde van de maand nauwelijks hoe kan je dan sparen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt ook een percentage van je inkomen sparen als buffer. Alles is afhankelijk van je levensstijl.
Werk of studeer je?
Woon je thuis of zelfstandig (huur/koop)
Heb je een auto ja/nee?

Ben jij afhankelijk van jou auto voor jou werk dan moet je genoeg geld op je rekening hebben staan om een nieuwe (2ehands) te kunnen kopen. (zegmaar 1500 tot 5000 euro-> afhankelijk van wat je wilt.) Of je moet voldoende geld hebben voor reparaties (500-2000,-)

Heb jij een huisdier dan moet je ook al gauw 500-1000 apart hebben staan (hond/kat). Worden ze onverwacht ziek of ze worden aangereden dan kun jij tenminste de rekening betalen.

2ehands kun je voor 150-200 al een redelijke wasmachine of droger kopen. Heb jij al een oud beestje. Dan moet je dus 300-400 apart hebben staan om snel een andere te kopen als deze kapot is (of hij moet te maken zijn natuurlijk).

Vaak is het handig om je loon op te delen in %
.. % = studie
.. % = huis (huur, gas/water/licht)
.. % = eten
.. % = verzekeringen
en de overige % moet je sparen of kun je gebruiken voor leuke dingen.

Ook is het handig om de afschrijving van een product te berekenen. Gaat een laptop 5 jaar mee en kost een laptop nu 1000,- Over 4 jaar kost die gemiddeld 1250,- dus moet je 250 per jaar gaan sparen (voor de laptop).

Op www.nibud.nl staan vaak gemiddelde bedragen van inkomsten en uitgaves. Bijvoorbeeld 30 % van je loon gaat op aan wonen ((huur, gas/water/licht).

Hier de buffer berekenaar
http://www.nibud.nl/sparen-vermogen/sparen/bufferberekenaar.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk die procenten.
Wij moesten vroeger en mijn kinderen toen ze thuis waren het in vieren delen.
1/4 deel sparen
1/4 deel kleedgeld
1/4 deel kostgeld
1/4 deel zakgeld.
Vakantiegeld mag je zelf indelen hoe je dat wil hoeft geen kostgeld over betaald te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk en een helder antwoord.Bedankt en een dikke pluim.

Andere antwoorden (8)

Als je niet meer kan bezuinigen op wat je uit moet geven, dan kan je niet sparen zonder een extra baantje te nemen, wat natuurlijk onzinnig is.

Echter, er zijn veel mensen die wel makkelijk 30-100 euro per maand opzij kunnen zetten. Die kunnen dut op zich 500 euro per jaar in een buffer stoppen.

Persoonlijk heb ik een rekening waar alleen 'voorzorgsgeld' op staat, wat niet voor dagelijks gebruik is: Sparen voor nieuwe auto, vervangen badkamer, vakantie etc. Als er iets grondig mis gaat, dan komt daar geld vanaf, en heb je bij een crash niet meteen het probleem dat je geen vervoer kan veroorloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een financiele buffer is geen vast bedrag voor, hangt er een beetje vanaf. wat voor kosten je maakt en wat je onverwachte kosten kunnen zijn. als je daar rekening mee houd, zul je voor jezelf een schatting kunnen maken wat handig is om als buffer te hebben.

en als je de einde van de nauwelijks haalt, moet je even wat leuke dingen overslaan. en daar het geld van opzij zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Masra: Op voorhand een +1. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, waarbij jij je prioriteiten mag stellen. Kies je voor de leuke dingen dan zal er (pijnlijk genoeg) weinig overblijven voor de noodzakelijke dingen (als je op de kleintjes moet letten). Met dit antwoord van jou sla je de spijker recht op zijn kop!
Jammer van die ongemotiveerde min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is in elk geval niet van mij.
Je kan leuke dingen doen die geld kosten maar ook die niets of heel weinig kosten.Meestal gaan wij daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
sparen is eigenlijk besparen. bespaar op zaken waarvan jij weet dat dat missscien minder kan, dat bespaar je en zet het vast.
Ook al is het 50 euro in de maand,alle beetjes helpen, in het begin schiet het niet op natuurlijk dus je nijgt dan al snel om het weer te gaan gebruiken. Hier moet je ff doorheen en op een gegeven moment is het juist leuk om te sparen(besparen) je ziet het steeds meer en meer worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een poezenpot, omdat ik uit ervaring weet dat dierenartsrekeningen flink op kunnen lopen.
iedere 2 euromunt die ik binnenkrijg, gaat in de poezenpot, en dat loopt ongemerkt best wel op.
verder gaat van extraatjes zoals vakantiegeld, verjaardagsgeld enz. ook een flink deel in de pot.
het geeft me een fijn en rustig gevoel dat ik zo niet voor akelige verrassingen kom te staan.

verdere grote uitgaven ben ik niet zo bang voor, ik heb geen auto, en voor andere spullen kan je prima bij de kringloop terecht.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten of marktplaats.Wel in de buurt want anders ben je weer veel benzinegeld kwijt.
Hangt van jouw situatie af. Als je weinig geld hebt maar wel een meerpersoons huishouden,is mijn idee dat je moet inzetten op minstens de kosten van de belangrijkste apparaten waar je niet buiten kunt of wilt, dus b.v. een wasmachine, een tweedehands fiets en een tv. Als die morgen in puin vallen, kun je overmorgen nieuwe hebben (een TV is natuurlijk niet echt nodig, maar ik kan me voorstellen dat je er niet buiten wilt).
Als je meer kunt sparen, zou ik inzetten op een buffertje van een paar duizend euro.

Ga om te beginnen met sparen eerst eens kijken wat je allemaal uitgeeft aan nodeloze fratsen of nodeloos dure dingen, en waar je dus op kunt bezuinigen. Hiervoor kun je het beste 'n huishoudboekje bijhouden. Wat is er nodeloos verzekerd? Welke nodeloze abonnementen heb je op krantjes die je nooit inkijkt? Welke overdadige luxe gun je jezelf waar je eigenlijk goed buiten kunt? Betaal je veel te veel voor je mobieltje?

Het makkelijkst spaar je door maandelijks een vast bedrag automatisch te laten overboeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je in goede tijden sparen voor slechte tijden.
Hoeveel je moet hebben hangt af van je inkomen en van je lasten. Iemand met een laag inkomen en hoge lasten heeft niet veel buffer over om te sparen. Iemand met een middeninkomen en normale lasten kan meestal wel sparen.
Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van de gezinssituatie.
Op deze vraag kun je daarom geen direct antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik kijken naar wat je vaste lasten per maand zijn en dat keer enkele maanden doen. Wat daar uit komt is dan het buffer dat je nodig hebt.
Je buffer is er namelijk niet niet alleen voor spullen zoals wasmachines die kapot gaan (hier kan je overigens vaak nog veel doen met bijvoorbeeld marktplaats), maar ook om dat als er iets met je gebeurt, bijvoorbeeld je wordt werkloos of ziek of je relatie gaat uit (heeft vaak ook financiele gevolgen), etc., dat je dat eventjes kunt uitzingen en je niet meteen op straat staat (en dat er niet ook nog eens direct bovenop krijgt).

Toegevoegd na 7 minuten:
En met betrekking tot je andere vraag: er zijn 2 opties: óf meer verdienen (meer uren maken bij huidige baan, iets erbij nemen, opslag vragen,..) óf minder uitgeven. Eens bijhouden wat je exact uitgeeft aan vaste lasten en overige uitgaven kan hierbij erg handig zijn, zodat je inzicht hebt wat je uitgeeft en waar je eventueel op kan besparen. Kijk ook kritisch naar je vaste lasten: zijn al die zaken (bijv. verzekeringen) echt nodig, kan wat jij hebt goedkoper bij een andere aanbieder, kan het op een andere manier? Kan je besparen op een andere manier (energie bijv)?
Vervolgens zou je kunnen overwegen om zoals hierboven al gezegd: een automatische afschrijving te laten doen met als datum vlak nadat je salaris is gestort. Dat kan ook met een heel klein bedrag. Stel je krijgt jaarlijks een salarisverhoging: als dat meer is dan de inflatiecorrectie, kun je dat extra bedrag extra sparen; zo wordt het steeds wat meer. Ook kun je geld dat je onverwacht (terug) krijgt (belasting, teveel betaalde energie, bonus, ...) direct op die rekening zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of meer inkomsten generen of minder uitgeven