Als ik mijn moeder uit de ouderlijke macht zet krijg ik dan een aanvullende beurs?

Mijn moeder staat niet bekend bij belastingsdienst. Verder heb ik geen contact met haar en ze heeft geen geld.
Doordat zij niet bekend is bij de belastingsdienst krijg ik geen aanvullende beurs. Iets wat ik nodig heb om mijn huur te betalen en boodschappen te doen. Kan ik via deze weg toch wel een aanvullende beurs krijgen?

5 jaar geleden
2.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Jij kunt zelf je moeder niet uit de ouderlijke macht zetten. Een aanvullende beurs vraag je aan bij duo.
tinus1969
5 jaar geleden
Deze vraag is gebaseerd op foute termen en vooronderstellingen. Stufi en ouderlijk gezag (de officiële term) hebben niets met elkaar te maken. Sterker nog; Ouderlijk gezag gaat over minderjarigen (tot 18 jaar), maar stufi gaat (meestal) over 18-plussers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ en pet af voor deze ervaringsdeskundige. Er is sedert 2010 wel het een en ander veranderd. Belangrijk verschil is het vangnet van de lening ter hoogte van de aanvullende beurs.Studerenden stonden met lege handen als hun ouders om welke reden dan ook weigerden de (volledige) ouderlijke bijdrage te voldoen of geen bekend adres hadden en niet te vinden waren. Daarvan is met de nieuwe onvindbaarheidsregeling geen sprake meer.
zie art.3.14 van de Wet Studiefinanciering 2000, geldend vanaf 1 februari 2019
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/2019-02-01#Hoofdstuk3_Paragraaf3.3_Artikel3.14
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je moet het formulier downloaden op deze site https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/problemen-met-ouders.jsp en invullen. Zo had ik het ook gedaan in 2010. Weet niet of de regels zijn veranderd sindsdien. Ik heb met beiden ouders al jaren geen contact meer, zijn zelfs gescheiden. Ik heb de Duo formulier ingevuld waar mijn ouders wonen of dat ik denk dat ze daar wonen (spookadres opgegeven). En een kopie van de echtscheidingspapieren meegestuurd. Ik had dit zelf bij de rechtbank in voormalige woonplek aangevraagd en dit gekregen, een kopie dan. Na paar weken had ik groen licht van Duo en een aanvullende beurs gekregen. Geen vette pot, maar toch beter dan alleen de basisbeurs. Heb in termijnen mijn collegegeld betaald, ik denk zonder extra kosten (geen rente erbij). Mocht dit niet lukken, vraag maatschappelijk werk in je gemeente je daarin te helpen. Je hebt er wel recht op!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Met ervaringsdeskundige bedoel ik @Pleegkindje

Antwoorden (1)

De wet zegt dat iedereen die minderjarig is, onder ouderlijk gezag (of voogdij) staat. Minderjarig is o.a. iedereen die jonger is dan achttien jaar én die niet gehuwd of geregistreerd zijn (of zijn geweest) en die tevens niet meerderjarig is verklaard.
Ontheffing van het ouderlijk gezag kan alleen worden verzocht bij de rechter door het openbaar ministerie, de raad voor de kinderbescherming of een pleegouder.
Ontzetting van het ouderlijk gezag kan alleen worden verzocht bij de rechter door het openbaar ministerie, door de raad voor de kinderbescherming en soms door een pleegouder.
Het beantwoorden van de vraag of men recht heeft op een aanvullende beurs is dus niet van belang, aangezien u niet gerechtigd bent een aanvraag in te dienen bij het openbaar ministerie om uw moeder uit de ouderlijke macht te ontheffen of te ontzetten.
Om recht te hebben op een anvullende beurs zijn andere voorwaarden van toepassing:
Als je ingeschreven bent op het mbo, hbo of universiteit kun je in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. Deze beurs valt onder studiefinanciering
Volg je nog voortgezet onderwijs dan kan het zijn dat je recht hebt op een aanvullende toelage die onderdeel is van tegemoetkoming scholieren.
Bij de aanvraag voor een aanvullende beurs voor mbo, hbo of universiteit wordt de hoogte hiervan bepaald door de eventuele ouderbijdrage. Hoe hoger de ouderbijdrage, hoe lager de aanvullende beurs. Ais de ouderbijdrage nul is dan wordt de maximale aanvullende beurs verleend.
Als de gegevens van de ouders niet bekend zijn of als de ouders niet willen meewerken zijn er verschillende mogelijkheden afhankelijk van jouw situatie.
Je dient het verzoek om de aanvullende beurs zo vroeg als mogelijk in te zenden. De verwerking kan lang duren doordat bij het verzoek bewijsstukken moeten worden meegeleverd die DUO eerst moet beoordelen.