bij verkoop van grond moet dan bij gehuwden in gemeenschap van goederen beiden toestemming geven?

Perceel grond is al sinds 2007 in bezit
Echtpaar is gehuwd in gemeenschap van goederen.
Dienen beiden voor verkoop toestemming te geven en dus in de leveringsakte vermeldt te worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Ja dan dienen beide toestemming te geven en de notariële acte te tekenen
ronron1212
5 jaar geleden
Bij gemeenschap van goederen zijn beide echtelieden handelings- en beschikkingsbevoegd.
Art. BW 1:88 bevat de uitzonderingen. Daar is o.a. bepaald dat bij verkoop van de echtelijke woning wél toestemming nodig is.
Een perceel grond mag dus worden verkocht zonder toestemming van de wederhelft.
Uiteraard moet het wel op jouw naam staan bij het kadaster. Staat het op beider naam, dan zul je het ook samen moeten verkopen.