Ik gaf iemand mijn gegevens en toestemming via de telefoon, kan er geld worden afgeschreven?

Nou iemand belde me en het was voor Green Peace. Ik heb dus gegevens zoals naam, adres en bankrekening gegeven. En er werd een tape gestart voor de verificatie. We hadden afgesproken elke maand 5 euro af te schrijven. Alleen ik zou dus een mail krijgen maar die heb ik nog steeds niet binnen.

Ik heb nu dus geen vertrouwen dat dit goed gaat en ik heb liever dat ze stoppen. Straks is het geen Green Peace en halen ze ineens veel meer geld van me rekening. Is dat mogelijk?

Ik werd gebeld door 020 890 0531

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
tinus1969
5 jaar geleden
Bel Greenpeace en je bank even - want dit nummer lijkt (obv googelen) oplichterij.
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvullign: https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0208900531 en https://wiegebeld.nl/31208900531
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt inderdaad niet. Voer het nummer maar eens in op Google.
Morgen meteen de bank bellen.
Misschien ook melden bij de politie.
Maar, maak u niet te druk. Als u morgenochtend contact opneemt met de bank en politie, trekt u nog op tijd aan de bel. Komt goed!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tinus1969 maak er anders een antwoord van. Ik zie dat het de eerste vraag is van meneer.
Als je in het overzicht kijkt, zie je alleen 0 antwoorden. De reacties worden dan niet weergegeven. Ik weet niet of meneer de reacties leest.
Jouw antwoord is gewoon goed en duidelijk dat hij actie moet ondernemen.
Krijg je van mij in ieder geval al een duimpje omhoog ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Yo is goed bedankt allemaal!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goed om te zien dat het gelezen is :-)
LeonardN
5 jaar geleden
Het lijkt er meer op dat dit om een callcenter gaat dan om oplichting. Kan iemand 1 duidelijke review geven dat dit om een oplichter zou gaan?

Antwoorden (3)

Mondelinge toestemming is gewoon toestemming. Punt.
Ze nemen het gesprek op, zodat je later niet kunt ontkennen.
Dat ze veel meer geld van je rekening halen is onwaarschijnlijk, want ook het bedrag zal wel genoemd zijn. En dus op de band staan.
Mocht dat toch anders zijn, dan kun je altijd nog incasso's storneren.
Dat betekent dat je de bank opdracht geeft om het afgeschreven bedrag terug te boeken.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geef geen min. Maar meneer wordt opgelicht. Hij zei ja tegen 'Greenpeace '.
Al is het €1,- dan nog moet meneer het terugvorderen en er werk van maken.
LeonardN
5 jaar geleden
@PJJMulder Greenpeace is geen oplichter. Hoogstens irritant.
Nee hoor dat kan niet want je hebt niemand gemachtigd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Het telefoonnummer is van een callcentrum, dat door elke organisatie kan worden ingehuurd. Als je toestemming geeft om een X bedrag van je rekening af te schrijven heb je een overeenkomst. Duidelijker kan het niet zijn.
Dat je Greenpeace als oplichters ziet kan ik me voorstellen, maar er kunnen ook mensen zijn die dat anders zien.
Maar kort en goed: je kunt de afschrijving altijd nog storneren. Dan ben je de afspraak niet nagekomen, maar ik acht de kans klein dat ze daar werk van gaan maken.
teusvh
5 jaar geleden
Toestemming voor een automatische incasso moet inderdaad schriftelijk. Maar de bank controleert dat niet bij grote organisaties.
Als je het nummer Googlet, krijg je bv.
https://dietelefoon.nl/208900531
(Er zijn diverse meldingen van oplichting)
Ik zou het goed in de gaten houden, en als er een bedrag afgeboekt wordt, zeker laten terugstorten.
Overigens weet ik niet of je telefonisch een automatische incasso kan doorgeven, voor zover ik weet moest dat altijd schriftelijk. Let dus op als je een brief krijgt met het verzoek om een handtekening voor een incasso, dat je dat alleen doet voir dingen waarvan je zeker weet dat ze kloppen
https://www.consuwijzer.nl/geld-betalen/betalen/gebeld-door-verkoper-bankrekening-geld-afgeschreven
Volgens deze site kan het in ieder geval niet telefonisch. Dus dat is alvast goed nieuws (als het nog steeds klopt)
Toevoeging / correctie: er worden geen concrete gevallen van oplichting genoemd (dit betrof een ander nummer op dezelfde pagina). Wat er wel stond is dit (in gebrekkig Nederlands:)
"Zorg mogelijk verdachte nummer, dit nummer heeft ontvangen veel vragen voor onze gebruikers, het is waarschijnlijk een frauduleuze telefoonnummer of deze spam telefoon maken".

Dus kan ook om spam gaan i.p.v fraude.
Toegevoegd op 25 januari 2019 21:50: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Lijkt er op dat die mensen zomaar op oplichting hebben gedrukt als klacht. Nergens kan ik een echt verhaal vinden van oplichting.
KennisDelen
5 jaar geleden
Ik heb me overigens vergist in het aantal, dat stond op dezelfde pagina maar ging over een ander nummer ( niet zo handig weegegeven). Van dit nummer was slechts 1 melding. Op deze link staat ook nog wat informatie:
(Hoeff niet per se om oplichting te gaan, kan ook gewoon een "storend" callcenter zijn
https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0208900531