Ik ben vrijwillig onder bewind gegaan bij mijn neef ,maar is geen bewindvoerder,mag dat?

IK heb erg veel problemen met deze man,moet hij een speciale opleiding hebben gevolgd of achtergrond hebben?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Je neef mag jou best helpen als je daar zelf geen probleem mee hebt. Ik weet niet of hij genoeg kennis heeft met jou problemen en om jou daar weer uit te helpen. Hij hoeft daarvoor geen bewindvoerder te zijn. Een echte professional zou misschien beter zijn dan is er ook geen familie band.
ronron1212
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Zoals je in de vraag kunt lezen heeft vraagsteller nou juist veel problemen met die neef...
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat heb ik gelezen maar hij heeft er zelf voor gekozen dus.
Ik vind het een beetje vreemde vraag, maar ik probeer je toch te helpen.

Je zegt dat je vrijwillig onder bewind bent gegaan.
Dat kan en gebeurt vaker.
Maar is dit ook voorgelegd bij de kantonrechter? Zo niet, dan kun je meteen stoppen, want dan sta je niet onder bewind.

Waarom zeg ik dit? Jij zegt: maar is geen bewindvoerder.
Daaruit trek ik de conclusie dat er geen bewindvoering is aangevraagd. Anders was jouw neef wel aangesteld als jouw bewindvoerder.

Natuurlijk mag je onderling afspraken maken met vrienden of familie.
Alleen sta jij dan niet onder bewind en heb je geen officiële bewindvoerder.
Is dit slim? Nee, want je geeft zelf al aan veel problemen te hebben met deze man.

Als ik jou was, stapte ik naar een juridisch loket.
Leg de situatie uit en vraag bewindvoering aan bij de kantonrechter. Stel jouw neef sowieso niet voor als jouw bewindvoerder.
In het ergste geval doet jouw neef maar gewoon wat.
Laat dit niet te lang doorgaan, kom in actie.

Ik doe er een duidelijke bron bij om goed door te lezen.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie-echtscheiding/curatele-bewind-mentorschap/artikelen/hoe-wordt-iemand-onder-bewind-gesteld/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Het Juridisch Loket heeft ook een website https://www.juridischloket.nl/, maar er zijn ook andere -vergelijkbare- rechtswinkels, die al dan niet gratis advies geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, goede aanvulling!