Waarom is iedereen verplicht in Nederland een basisverzekering te nemen?

Zorgvragers betalen premies en zijn verplicht een zorgverzekeraar te nemen maar waarom?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
crispy
5 jaar geleden
Een arts is verplicht om jou te behandelen als jij medische zorg nodig hebt. Maar zo'n verplichting kan alleen werken als de arts ook gegarandeerd betaald wordt. Daarom is er een systeem bedacht van gegarandeerde betaling: via de zorgverzekering. En de zorgverzekering is verplicht om jou als klant te accepteren. En jij bent daarom ook verplicht om een zorgverzekering te hebben, minimaal de basisverzekering. Als je dan helemaal geen zorg nodig hebt, betaal je dus je premie zorgverzekering feitelijk alleen voor anderen. En als je zelf heel veel zorg nodig hebt, meer dan wat je aan premie betaalt, dan betalen andere verzekerden dus een deel van jouw ziektekosten.

Antwoorden (5)

Om misverstanden te verkomen omtrent betalingen.
5 jaar geleden
Je hebt altijd wel een keer zorg nodig de huisarts of een specialist dat moet betaald worden. Dus is er in Nederland een basis zorgverzekering. Daar is iedereen verplicht aan deel te nemen. Hiervoor wordt de zorg in Nederland verzorgt. Als de verzekering er niet zou zijn dan kan je met zeer hoge kosten te maken krijgen die wel betaald moeten worden.
ronron1212
5 jaar geleden
Omdat Nederland een verzorgingsstaat is. Nederland zorgt voor een goede gezondheidszorg voor alle burgers. Daarom moet iedereen een basisverzekering afsluiten en bijdragen door premie te betalen.

Iedereen in Nederland betaalt dus voor de zorg van zichzelf en andere mensen in Nederland. Hierdoor blijft onmisbare zorg voor iedereen bereikbaar. Iedereen die dan deze onmisbare zorg nodig heeft, kan hier gebruik van maken.
Toegevoegd op 18 december 2018 20:40: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Het collectiviteitsbeginsel. Solidariteit. Samen zorgen voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt! Niemand weet wanneer hij of zij het nodig heeft. Als het gebeurt, word je wel geholpen. Ik weet dat het een behoorlijke kostenpost is voor veel Nederlanders.
Maar in ons land kun je wel met een gerust gevoel naar bed.
Als het niet verplicht is dan zullen er altijd mensen zijn die het niet doen. Omdat ze het geld niet hebben, omdat ze het vergeten, omdat ze denken dat het mee zal vallen met hun zorgkosten of om andere redenen.
Uiteraard komen velen van hen op enig moment in hun leven toch voor hoge zorgkosten te staan. En dan gaat het geregeld ook om hele hoge zorgkosten want veel zorg is nu eenmaal heel erg kostbaar En dus komt het geregeld voor dat mensen niet kunnen betalen voor zorg die ze wel nodig hebben.
Dat geeft henzelf grote ellende/pijn. Maar ook grote lasten anderen die noodgedwongen of uit medelijden voor hen gaan zorgen of betalen. Ook betaalden ziekenhuizen het soms zelf.
Vandaar de verplichting.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
(Plus, maar) niet alleen mensen die geen geld hebben zouden geen verzekering nemen, ook mensen die veel geld hebben zouden dat niet doen, omdat ze medische kosten zelf wel kunnen betalen.
Maar hoe minder mensen verzekeringspremie betalen, hoe hoger de premie.
Om te zorgen dat de premie zo laag mogelijk blijft is die verzekering dus voor iedereen verplicht.
Een verzekering keert uit als zich een "onzeker voorval" voordoet. De verzekerde betaalt een premie.
Zeer veel verzekeringen zijn vrijwillig zodat de verzekerde zelf kan bepalen of hij het risico wil dragen dat hij schade moet betalen als zich een onzeker voorval voordoet.

De zorgverzekering is een van de uitzonderingen. De kans op een "onzeker voorval" (ziekte) is redelijk groot, iedereen is wel eens ziek. De kans dat de verzekerde de schade niet zelf kan betalen ook. Een bezoek aan de huisarts zouden de meesten nog wel kunnen financieren. Een week in het ziekenhuis met alles erop en eraan niet.

Er komt nog wat bij: het zorggebruik is niet gelijkmatig verdeeld. Ouderen maken noodgedwongen relatief vaker gebruik van zorg dan jongeren maar betalen geen hogere basispremie, ondanks het hogere zorggebruik. In de premie zit dan ook de "solidariteitsgedachte" verwerkt:

Een alternatief zou zijn: in het geheel geen verplichting (met risico op wanbetaling als zich een gezondheidsprobleem voordoet en een zeer hoge premie voor wie zich wel wil verzekeren).
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ouderen maken meer gebruik van de zorg, maar hebben ook als het een beetje meezat, jarenlang voor de andere betaald.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De solidariteitsgedachte vind ik mooi gevonden.
Zelf behoor ik (vind ik) nog niet tot de 'ouderen'.
Ik begrijp dat de vergrijzing van Nederland tot meer zorg leidt, echter ik vind het kort door de bocht om alleen deze groep te benoemen. Ik weet dat het een voorbeeld is, maar dat geldt ook voor vele anderen: chronisch zieken, geestelijk en lichamelijk gehandicapten, mensen met geestelijke ziektes etc. Die betalen ook niet meer. Gelukkig, want het zijn wel vaak de kwetsbare mensen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ wel een plus voor de rest van het antwoord ;-)