Moet ik stagevergoeding terug over maken?

Nogal een ingewikkeld verhaal, moest van school 8 uur per dag stage lopen en 400 uur in 10 weken met 5 vrije dagen, dit stond zo in de overeenkomst ik kreeg hiervoor een vergoeding ong 300 in de maand. Maar tijdens mijn stage waren de werktijden van 7 tot half 6 , na een week ben ik naar mijn begeleider gegaan om hem dit probleem voor te leggen. Zijn antwoord was dat ik dan gewoon werk tot 400 uur en dat zij dan 8 uur per dag voor mij tekende voor school, na 8 en een halve week zat ik aan de 400 uur. Mijn vader was bang voor een slechte stagebeoordeling dus die vond dat ik niet moest klagen en doorwerken. Ook werd er altijd moeilijk gedaan over vrije dagen omdat ze dit geen werk ethiek vonden heb ik maar 4 dagen gebruikt. Aan het einde van mijn stage hebben ze een halve maand vergoeding teveel gestord en ze doen hier naar een jaar nog moeilijk over en dreigen een incasso bureau er op te zette op mijn kosten. Ik heb nog geen woord tegen hun terug gezecht maar weet niet wat verstandig is. Hebben ze echt recht op het geld of niet, het is veel geld voor een student.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je schrijft dat ze een halve maand teveel hebben gestort. Veel geld waar je geen recht op had.
Is het dan niet logisch om dat gewoon terug te geven.
In mijn ogen is dit ook een vorm van diefstal. En als een nieuwe werkgever jou stage gaat bellen voor een referentie zal dit vast boven komen.

Antwoorden (1)

Stuur ze een brief waarin je uitlegt waarom je meent recht op dat geld te hebben.
Je hebt er immersvoor gewerkt, en je hoefde er niet op bedacht te zijn dat ze je onbedoeld betaalden. Hou het vooral vriendelijk, maar wees beslist in je standpunt. Je conclusie is dat dat je met plezier terugkijkt op je stage, maar dat het echt een vergissing is dat er nog wat af te rekenen zou zijn.
Niet reageren op een claim, hoe onterecht ook, is altijd in je nadeel. Want als ze eenmaal kosten hebben gemaakt voor incasso en zo wordt de (psychologische) drempel om te zeggen "laat bij nader inzien maar zitten" steeds hoger.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het advies !