Hoe kan iemand die onder bewind staat iets kopen via een webshop van zijn weekgeld/leefgeld?

Zoals ik begrijp van de vorige antwoorden, mag iemand die onder bewind staat zijn weekgeld/leefgeld vrij besteden. Aan de andere kant zie ik nog niet zo duidelijk hoe iemand die onder bewind staat nog een mogelijkheid heeft iets van een webshop te kopen met het geld wat hij vrij mag spenderen.
...

Voor de duidelijkheid ik zoek dus naar een legale methode om iets te kunnen kopen bij een webshop. Als dat pertinent niet zou mogen dan de vraag: Waaruit zou blijken dat geen persoon onder bewind iets zou mogen kopen via een webshop?

5 jaar geleden
7.9K
LeonardN
5 jaar geleden
"mijn auto doet het niet" is geen vraag. De vraag die ik stel is nogal algemeen. Iedereen die onder bewind staat en op webshops mag kopen kan vertellen hoe deze dat mag (of kan vertellen dat het voor hem niet mag). Iedereen kan allerlei uitleg vinden van bewindvoerders hoe ze met dit probleem omgaan. Ik koop zelden nog wat in een winkel, dus dat iemand onder bewind niks meer kan kopen via een webshop lijkt me zodanig problematisch dat er een oplossing voor moet zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is absoluut niet de bedoeling om hier te uit te leggen hoe een persoon die onder beschermingsbewind staat toch via Internet aankopen kan doen, terwijl hem dit verboden is.
Vanwaar die belangstelling naar mogelijkheden om regels waarvoor getekend is, via een illegale handeling te ontduiken?
Van het leefgeld kan gekocht worden wat nodig is, dat kan allemaal zonder gebruik te maken van webshops. Dat is geen probleem.
bamibal
5 jaar geleden
@JoanDArc Waarom is dat verboden dan? Volgens mij krijg je leefgeld gewoon op een (nieuwe) bankrekening gestort en kun je dus in winkels met pin betalen, maar zou je dus ook online via iDeal kunnen betalen. Maar misschien heb ik het mis.
LeonardN
5 jaar geleden
"Het is absoluut niet de bedoeling om hier te uit te leggen hoe een persoon die onder beschermingsbewind staat toch via Internet aankopen kan doen, terwijl hem dit verboden is."
Ik probeer te vinden wat een legale methode is om iemand die zijn leefgeld op elke manier zou mogen uitgeven (althans dat zegt het antwoord wat jij ondersteunt) via een webshop uit zou kunnen geven.
"Vanwaar die belangstelling naar mogelijkheden om regels waarvoor getekend is, via een illegale handeling te ontduiken?"
Ik ben niet bekend wat mensen onder bewind moeten tekenen, dat zij zouden tekenen dat ze nooit iets via een webshop mogen kopen zou bijna alle vragen rondom dit onderwerp direct kunnen ontlasten. Als je deze claim dus hard(er) kan maken zou dat mooi zijn. "Van het leefgeld kan gekocht worden..." Dat staat buiten alles. Het mag of het mag op een bepaalde manier, de vraag die ik graag beantwoord wil zien uit interesse is hoe dat kan zonder regels te breken. Zoeken naar een oplossing doe ik graag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Bamibal, Leefgeld wordt door de bewindvoerder via de beheerrekening op de leefgeldrekening gestort. De beheerrekening is aan de leefgeldbetaalrekening gekoppeld. Via de leefgeldbetaalrekening, die alleen door de bewindvoerder of curator kan worden geopend, kunnen geen online-betalingen worden verricht. Dus ook niet via iDeal. Alleen met de speciale pin-bankpas kan een gelimiteerd bedrag worden gepind via de geld- of bankautomaat.
LeonardN
5 jaar geleden
@bamibal
Vind er zelf steeds meer over: Volgens mij spreken we hier over gevallen. Gevallen waar het een wel kan en het ander niet. iDeal kan soms afgesloten zijn, soms is het juist wel een mogelijkheid zoals ik begrijp.
https://www.ouders.nl/forum/werk-recht-en-geld/bewindvoerder-maakt-er-een-rommel-van
"Zo accepteert PayPal geen mensen onder bewind, ook niet als de bewindvoerder persoonlijk toestemming geeft en ik een positief saldo heb. Ik mag van mijn leefgeldrekening alleen via Ideal (internetshoppen bijvoorbeeld) en pin (bijvoorbeeld in de winkel) betalen, niet met internetbankieren." Hier weer een ander haast tegenovergesteld geval in zake iDeal:
https://forum.snsbank.nl/dagelijkse-bankzaken-109/waarom-is-ideal-onmogelijk-als-je-onder-bewind-staat-7244
Echter, deze is volledig geblokkeerd. Ze kan niet meer inloggen via internet om te kjiken of haar leefgeld al is overgemaakt, ze kan niets meer bestellen via internet en dat betalen via iDEAL.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bewindvoering is een legale manier dat de staat fraude tegen haar eigen burgers kan plegen. Bewindvoering is een schuilwoord voor financiele gevangenschap. De Nederlandse staat dwingt haar problemen af op haar burgers omdat zij geen idee hebben hoe hun eigen economie in elkaar zit. Heeft mij 4 jaar gekost om ideal te kunnen gebruiken. Stap over naar cryptos, fuck fiat.

Antwoorden (2)

Je kan in winkels een prepaid creditcard kopen en daarmee op internet shoppen. Of een bewindvoerder hier blij van wordt als hij hier achter komt is een heel andere vraag
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik sta zelf onder bewind.
Als ik iets noodzakelijke aan moet schaffen maak ik n account aan bij n webshop( de voordeligste natuurlijk) geef m'n inloggevend door aan de bewindvoerder, en die betaalt dan de rekening.
Dit gaat buiten het leefgeld om.
Afhankelijk van openstaande schuld kan er een bedrag extra besteed worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zover ik weet kun je gewoon online bestellen van je eigen leefgeld.
Wat je er mee doet ligt helemaal aan jezelf!
Dat is gewoon je eigen geld waar jij mee rond moet komen.
En rood staan kan sowieso niet