Kan iemand onder bewindvoering een voorafbetaalde aankoop via webshop geweigerd worden?

Ik begrijp dat het kan als deze achteraf wil betalen, maar de vraag gaat dus over een vooraf betaalde aankoop.

5 jaar geleden
9.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Wie zou dat dan moeten controleren zowel vooraf of achteraf?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212, mooi dat je er niet van op de hoogte bent, je hebt dus geen last van schulden ::))
Iemand die onder beschermingsbewind staat heeft geen creditcards en ook niet alle vrijheid om via zijn bankrekening betalingen te doen. Als hij toevallig nog een prepaid creditcard heeft dan kan daar nooit veel opstaan. In ieder geval geen bedrag om over naar huis te schrijven.
Indien de kantonrechter het noodzakelijk acht wordt de onderbewindgestelde geregistreerd in het openbare centraal curatele- en bewindregister (ccbr). De verkoper/webshop wordt geacht van het bewind op de hoogte te zijn.

Antwoorden (2)

Als de verkoper wist van de bewindvoering kan de overeenkomst alsnog niet worden uitgevoerd (cq geleverd: hoort bij de overeenkomst als zijnde een onderdeel van de impliciet gesloten goederenrechtelijke overeenkomst) en kan het geweigerd worden, immers als zijn geld onder het bewind valt kan hij dat niet zelfstandig uitgeven cq beschikken. Als de verkoper er niet van wist, zou het theoretisch natuurlijk ook kunnen, maar waarom zou hij dat dan doen......?

artikel 438 BW: 2.Tijdens het bewind kan de rechthebbende slechts met medewerking van de bewindvoerder of, indien deze weigerachtig is, met machtiging van de kantonrechter over de onder het bewind staande goederen beschikken.
5 jaar geleden
Iemand die onder beschermingsbewind staat kan niet via internet (vooraf) betalen per bank of via paypal of via welke betalingsmogelijkheid dan ook. Er is één mogelijkheid, maar die laat ik hier onvermeld.
Meteen na instelling van het beschermingsbewind dienen de bankpassen en creditcards in overleg met de rechthebbende te worden geblokkeerd. Dit is tijdens de zitting met de kantonrechter al besproken.
Heeft de rechthebbende een of meer rekeningen, dan dient de bewindvoerder ervoor te zorgen dat de bank in kennis wordt gesteld dat de rekeninghouder onder bewind gesteld is en wie de bewindvoerder is. Tot de taak van de bewindvoerder behoort het administreren en controleren van de bankafschriften.
De verkoper/webshop wordt geacht van het bewind op de hoogte te zijn, indien het bewind is gepubliceerd in het Centraal Curatele- en bewindregister (ccbr). De webshop mag de koper melden dat de overeenkomst niet zal worden nagekomen.
Wanneer er zonder medeweten van de bewindvoerder een aankoop wordt gedaan dient de bewindvoerder de verkoper in dat geval te melden dat de overeenkomst niet mag worden nagekomen. De aankoop blijkt hem via de voorgeschreven controle van de bankafschriften.
Is het artikel, dat gekocht is en betaald zonder medeweten van de bewindvoerder al geleverd, dan mag de bewindvoerder de koop ongedaan maken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
Betekent je laastste zin dat overeenkomsten gesloten door een onderbewindgestelde vernietigd kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De bewindvoerder kan een overeenkomst ongedaan maken als de andere partij wist, of had kunnen weten, dat de cliënt onder bewind staat.