Waarom geeft de pinautomaat van de ING geen briefjes van 10 Euro?

Het valt me op dat ik bij de ING pinautomaat nooit briefjes van 10 Euro kan pinnen, alleen van 20 en 50 Euro.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Is dit bij alle ING-automaten het geval? Of alleen bij degene die los van een bank staan?
Amadea
5 jaar geleden
Het kan in elk geval wél bij pinautomaten van ABN-Amro en van Rabo. Dan moet je niet voor een standaard bedrag kiezen maar eerst de knop overige keuzes intoetsen. Daarna intypen hoeveel je wilt. En bij de volgende stap kun je aangeven hoeveel briefjes van 10, 20, 50 (gesteld dat die in de betreffende machine nog op voorraad zijn).
zondag
5 jaar geleden
Ik pin bij de ING in hun kantoor en in de pinautomaat aldaar briefjes van 10 als ik dat eerst aangeef met de knop rechts onderaan het scherm.

Antwoorden (1)

Dat is het argument wat logischerwijs volgt uit hetzelfde argument als waarom je geen 5 euro briefjes (of muntgeld) kan pinnen. Meer soorten briefjes is meer kosten. Weinig mensen zullen 10 euro willen pinnen. En als ze het wel willen zou dat het aantal pintransacties via automaten enorm vooral onnodig doen toenemen. Boven de 40 euro kan je daarnaast elke stap van +10 euro maken door een combi van 20 en 50 eurobiljetten. Zo mis je dus enkel 10 euro en 30 euro als uitgavemogelijkheid.

Je zou dan nog kunnen opteren voor 10 en 50, maar dat zou het aantal tientjes enorm verhogen ten opzichte van het aantal 20jes (waarschijnlijk een verdubbeling). En een bank heeft een hekel aan hoeveelheden briefjes. Ze zouden juist liever naar een cashloze samenleving gaan.
---
Ongeveer hetzelfde idee waarom Rabobank dus geen 5 euro meer als mogelijkheid geeft:
---
https://www.lc.nl/economie/Pinautomaat-geeft-niet-langer-5-euro-21960998.html#
Kostenverhaal
Van Wijgerden legt uit dat de geldautomaten per bankbiljet een eigen cassette hebben. Als bijvoorbeeld de 20-eurobriefjes op zijn, krijgt de pinner er automatisch vier 5-eurobiljetten voor in de plaats. Daardoor is de cassette met 5 eurobriefjes sneller leeg en moet die bijgevuld worden.’’

Ze erkent dat het een kostenverhaal is. Er wordt steeds minder gebruik gemaakt van de geldautomaten, zegt Van Wijgerden. Het aantal pinbetalingen neemt snel toe, vooral doordat banken ook betalingen van kleine bedragen per pin of contactloos stimuleren. Daardoor is er minder behoefte aan contant geld in de portemonnee. ,,En dus is het streven die automaten zo weinig mogelijk te moeten bijvullen.’’
---
Pas als de ING het idee krijgt dat ze hiermee klanten verliezen of uit de maat lopen en dus klanten veel klachten hierover uiten zal er wellicht overnagedacht worden om 10 euro (her)in te voeren.
Toegevoegd op 05 november 2018 15:11: tekst