Wat is er destijds gebeurt met het wetsvoorstel van minister Dekker over het huwelijk?

Minister Dekker stelde voor dat de keuze om in gemeenschap van goederen te huwen gratis zou worden. Is dit voorstel afgewezen? Ik kan er weinig over terugvinden en mijn vriend en ik willen vanuit religieus opzicht niet op huwelijkse voorwaarden trouwen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Princess12, Als u gaat trouwen (of kiest voor een geregistreerd partnerschap), kunt u nog kiezen om te trouwen in volledige gemeenschap van goederen. Dit moet u vanaf 1 januari 2018 via de notaris zelf regelen.
Als één van u een andere nationaliteit heeft of u samen in het buitenland hebt gewoond dan kan er voor het huwelijk het echt van een ander land gelden.
https://www.notaris.nl/samen-verder/internationale-relaties

Antwoorden (1)

Op 26 februari 2018 is door de Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, een wetsvoorstel van Wet wegnemen notariskosten bij algehele gemeenschap van goederen ter consultatie voorgelegd aan de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel is voor advies naar een aantal belangenverenigingen gestuurd.
Het wetsvoorstel is op 19 Maart voor advies gestuurd naar o.a. de Nederlandse vereniging voor Burgerzaken (NVvB) en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).
De NVvB heeft op 28maart 2018 schriftelijk geantwoord.
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft op 29 maart haar reactie gegeven.
Zij wijzen het wetsvoorstel af, het voorzit niet in de noodzakelijke voorlichting aan stellen die willen trouwen in gemeenschap van goederen.
De Raad voor de Rechtspraak heeft op 23 mei 2018 o.a. geantwoord:
Het wetsvoorstel stuit in zijn huidige vorm op een aantal bezwaren. De Raad voor de rechtspraak vraagt u daarom om het wetsvoorstel op de in dit advies genoemde onderdelen aan te passen, dan wel deze onderdelen in de algemene maatregel van bestuur te regelen.
Het voorstel is nog steeds een consultatievoorstel en predossier. Het is ook onduidelijk of het wetsvoorstel zoals het er nu ligt ooit zal worden ingevoerd. Het heeft in ieder geval op 17 september 2018 de Eerste Kamer nog niet bereikt.
De consultatieperiode is op 8 april 2018 gesloten.
De NVvB heeft op 28maart 2018 schriftelijk geantwoord.
https://nvvb.nl/media/cms_page_media/620/2018011%20Minister%20voor%20Rechtsbescherming%20reactie%20wet%20wegnemen%20notariskosten.pdf
De KNB op 29 maart 2018
https://www.knb.nl/nieuwsberichten/knb-dient-scherpe-reactie-in-op-wetsvoorstel-dekker
De Voorzitter Raad voor de rechtspraak, mr. F.C. Bakker, op 23 mei 2018
https://www.rechtspraak.nl/SiteCollectionDocuments/2018-14-wetsvoorstel-wegnemen-notariskosten-bij-algehele-gemeenschap-van-goederen.pdf
Toegevoegd op 17 september 2018 18:40: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je reactie, maar betekent dit dan dat men er verder niet meer achterheen gaat? Ik wil geen geld hoeven betalen om te kiezen voor de gemeenschap van goederen, dat vind ik diefstal
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Pincess12, zoals het voorstel er nu ligt, gaat het zeker niet gebeuren. De bezwaren zijn duidelijk geformuleerd door de Raad voor de rechtspraak , die een wettelijke adviestaak heeft met betrekking tot nieuwe wets- en beleidsvoorstellen die gevolgen hebben voor de rechtspraak.
Vanaf januari 2018 blijft het vermogen van de man en van de vrouw dat voor het huwelijk zijn of haar bezit was, bij een huwelijk buiten de huwelijksgemeenschap. Huwelijk in gemeenschap van goederen is nu “de standaard beperkte gemeenschap”.
Alles wat je tijdens het huwelijk vergaart, je salaris en de bezittingen die je samen van het salaris koopt vallen wel in de huwelijksgemeenschap. Het nieuwe systeem van het huwelijksvermogensrecht, dat de Internationale standaard is, zorgt ervoor dat de bezittingen en erfenissen die de echtgenoten hadden vóór het huwelijk beschermd zijn en tevens dat de echtgenoten beter beschermd zijn tegen de schulden van hun partner die vóór het huwelijk zijn aangegaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Welk religieus opzicht u bedoelt dat het huwelijksvermogensrecht regelt, zou ik niet weten.
De situatie in Nederland, waarbij het uitgangspunt bij een huwelijk het creëren van een volledige gemeenschap van bezit is, zowel bezittingen als schulden, is een uitzondering in de wereld. Alleen Zuid-Afrika en Suriname kent dit systeem nog. Om het Nederlandse huwelijksvermogensrecht beter te laten aansluiten bij de internationale standaard is er nu voor gekozen het automatisme van het trouwen in algehele gemeenschap van goederen los te laten. Wil je voor 100% alle bezittingen van voor het huwelijk samen delen, dan moet men dat nu via de notaris regelen. Deze dient de toekomstige echtgenoten goed voor te lichten zodat zij weten waarvoor zij kiezen en welke consequenties deze keuze heeft. Dat is dus geen diefstal, maar bescherming tegen leegplukken tijdens het huwelijk of bij de scheiding.