Mag je je vermogen wegschenken om een lagere eigen bijdrage te betalen?

Stel je ouders moeten naar een verzorgingstehuis. Zij hebben een vermogen van 100.000, hierdoor wordt de eigen bijdrage volgens het CAK groter. Mag je dit vermogen ook wegschenken aan bijv. je kinderen om zo een kleinere eigen bijdrage te leveren?
https://www.hetcak.nl/regelingen/zorg-vanuit-de-wlz/berekening-van-de-eigen-bijdrage-wlz/gegevens-eigen-bijdrage-wlz

5 jaar geleden
2K
Computoon
5 jaar geleden
Ja, maar dan moet je het wel heel tijdig doen. Vanwege de terugkijktijd minstens 2 jaar vooraf.
fisbel
5 jaar geleden
In de reacties en antwoorden hieronder wordt verzuimd te wijzen te op de regeling: aanpassing eigen bijdrage WMO. Met een verzoek is het mogelijk het peiljaar te wijzigen. In deze situatie kan gevraagd worden uit te gaan van 2019 (met vermogen per 1 januari 2019) in plaats van 2017 (twee jaar geleden) Voorwaarde is dat het inkomen box123 in 2019 minimaal € 2593 lager is dan het inkomen box123 in 2017. Omdat er 8% bijtelling box 3 is van het niet vrijgestelde vermogen zal met een schenking in 2018 van € 100.000 de eigen bijdrage straks in 2019 wezenlijk worden verminderd. Voor 2020 met als peiljaar 2018 kan dan hetzelfde verzoek worden ingediend. Zie voor het formulier: https://www.hetcak.nl/HETCAK/media/HetCAK/formulieren/klant/wmo/Formulier-Aanpassing-Maximale-Periodebijdrage-Wmo-2018.pdf
Computoon
5 jaar geleden
Bij mijn weten, wordt o.a. verpleeghuiszorg gefinancierd vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), dus niet vanuit de WMO. Maar ook de Wlz zal wellicht een mogelijkheid hebben het peiljaar te verleggen.
LeonardN
5 jaar geleden
@fisbel Geeft dat dan op die wijze de mogelijkheid om geld "weg te sluizen", met als uitkomst dat je minder eigen bijdrage moet betalen? Of wordt dat verzoek juist afgewezen als duidelijk blijkt wat het spel is dat aanvrager probeert te spelen?
fisbel
5 jaar geleden
@Leonardo D en Computoon:
Er is geen sprake van geld wegsluizen, alsof het illegaal is. Het verzoek om het peiljaar te wijzigen van (n - 2) naar het huidige jaar is een mogelijkheid die in de wet is opgenomen. Maar helaas minder bekend is. Hoewel de link hierboven al op deze mogelijkheid wijst. Er zijn 2 formulieren:
1 formulier wijziging peiljaar WMO en 1 formulier wijziging peiljaar Wlz. Juist bij de Wlz hakt het er nogal in of er meer of minder vermogen is.
LeonardN
5 jaar geleden
Dus er is een antwoord mogelijk: "Ja, maar dan moet je wel even de peildata voor het aantal jaren dat je geld schenkt laten veranderen middels een formulier." Dat zou best een mooi antwoord zijn namelijk.

Antwoorden (2)

Nee dat mag niet dat had je dan veel eerder moeten doen. Zou wel makkelijk zijn geef je geld weg dan kan de maatschappij betalen. Het is natuurlijk sneu heb je flink gespaard mag je zelf ook bij betalen.
ronron1212
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Het mag wel, maar is zinloos als je het doet op het moment dat je al de bijdrage moet betalen.
Computoon
5 jaar geleden
Ik vind de regeling rond het vermogen niet eerlijk. Degenen die altijd goed hebben verdiend maar "al" hun geld hebben uitgegeven aan leuke dingen worden benadeeld t.o.v. de mensen die spaarzaam zijn geweest. Men zou ook uitsluitend van het belastbaar inkomen uit kunnen gaan maar dan over een langere periode.
Computoon
5 jaar geleden
Waar ik "benadeeld" schreef, moet het uiteraard "bevoordeeld" zijn, anders slaat de reactie nergens op.
Ivana
5 jaar geleden
@Computoon. Ik ben het volkomen met je eens. De spaarzamen betalen de rekening. Degenen die alles hebben uitgegeven mogen dan op onze zak verzorgd worden. Ik heb het dus niet over diegenen die hun hele leven zo weinig hebben verdiend dat er nooit kans op sparen was.
Dat zou kunnen, maar dan moet je wel een vooruitziende blik hebben.
Het CAK kijkt bij het bepalen van de eigen bijdrage naar het inkomen en vermogen van twee jaar geleden. De schenking heeft dus op zijn vroegst pas effect na twee jaar.
Verder is de eigen bijdrage afhankelijk van veel meer factoren dan de hoogte van het vermogen alleen. Bijvoorbeeld: bij een gehuwd stel met een hoger inkomen waarvan de partner thuis blijft wonen, heeft het verkleinen van het vermogen een veel kleiner effect op de eigen bijdrage dan in geval van een alleenstaande met een lager inkomen en hetzelfde vermogen.
SimonV
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Zou het dan wel effect hebben het derde jaar dat je de eigen bijdrage moet betalen?
SimonV
5 jaar geleden
Ja, dat klopt.