Waarom kunnen mijn ouders op mijn bank rekening kijken?

Ik ben 16, is het mogelijk om een eigen bank rekening te openen zonder dat mijn ouders kunnen kijken hoeveel geld erop staat. want ze kunnen zelfs geld versturen vanaf mijn bank account.
dankjewel!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Amadea
5 jaar geleden
Dat kunnen ze omdat jij minderjarig bent. Daarom hebben zij recht op financieel toezicht op jouw doen en laten. Zodra jij 18 bent geworden mag je alles helemaal zelf regelen.
Ritsuka
5 jaar geleden
Dan heb je waarschijnlijk een jongerenrekening die ze voor je geopend hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
zolang jij minderjarig bent zullen ze ook moeten kunnen zien, omdat ze bij een hoog bedrag ook de belasting over jou vermogen moeten betalen. Dus de opgave van de belasting kunnen controleren
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties, jammer dat dit zo werkt.
Antoni
5 jaar geleden
Naar mijn weten hoeven ouders niet alle betalingen en inkomsten via de bankrekening van hun kinderen te controleren. Dat zij met die bankrekening handelingen kunnen verrichten vind ik al helemaal raar. Ik raad je aan bij je bank te informeren wat er veranderd moet worden zodat jij zo veel mogelijk en je ouders zo weinig mogelijk met jouw rekening kunnen doen.

Antwoorden (1)

Als je minderjarig bent, is er toestemming van de ouders nodig voor het openen van een bankrekening. Of ze openen zelf een bankrekening voor jou. Bij de meeste banken hebben de ouders ook inzage in die bankrekening. Je bent immers niet meerderjarig (18).

Jouw bankrekening en het saldo daarop verschijnt ook in de belastingaangifte van je ouders, als je op 1 januari van het aangiftejaar nog geen 18 was.

Je bent nu nog niet handelingsbekwaam. Als je ouders zouden zien dat je een aanschaf doet die in hun hogen onverantwoord is en waarvan het ook niet gebruikelijk is dat iemand van jouw leeftijd die doet, dan kunnen ze die laten terugdraaien.
Als de bankrekening op je eigen naam staat, kunnen de ouders wel over het geld beschikken zolang je minderjarig bent, maar het is wel je eigen geld. Het zou bijv. fout zijn als ouders geld zouden overschrijven van jouw bankrekening naar hun bankrekening waarvan zij op vakantie gaan.
Toegevoegd op 16 juni 2018 07:59: tekst
Computoon