Wat is het uurtarief voor een medewerker kinderopvang?

27 uur per week, schaal 6 trede 10. Wat is je uurtarief netto voor de kinderopvang?

5 jaar geleden
1.3K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat zal ongeveer 10,70 euro zijn. Uitgaande van het fulltime maand salaris van 1931 euro

Antwoorden (1)

Netto uurtarieven bestaan niet, in de wereld van de salarissen wordt altijd over brutobedragen gesproken. Stel dat twee personen een brutosalaris hebben van eur 2000.- per maand. De een heeft een 'auto van de zaak' en de ander niet. Dan heeft degene met de auto-van-de-zaak een lager nettoloon bij hetzelfde brutoloon. Maar goed, toch een berekening.

Laatst bekende CAO was die van 2016/2017 met laatste loonstijging op 01-07-2017. Toen was schaal 6 trede 10 eur 1993.- per maand bij een voltijds werkweek (36 uur). Dat is bij 27 uur (75%) dus 1494,75 bruto per maand. Om dat terug te rekenen naar 'uren' is het handig het maandsalaris met 3 te vermenigvuldigen (= kwartaal = 13 weken), te delen door 13 (dan heb je een weeksalaris) en vervolgens door 27 (dan heb je een uursalaris). Het bruto-uursalaris is dan eur 12,78.

Nu even omrekenen naar netto. We nemen de brutonettocalculator. We voeren het brutosalaris van eur 1993.- en laten een deeltijdpercentage van 75% hierop los (27 uur is 75% van 36 uur). CAO Kinderopvang, loonheffingskorting 'ja'. Dat geeft een nettosalaris van euro 1271,47 bij een werkweek van 27 uur. Om dat terug te rekenen naar 'uren' is het handig het maandsalaris met 3 te vermenigvuldigen (= kwartaal = 13 weken), te delen door 13 (dan heb je een weeksalaris) en vervolgens door 27 (dan heb je een uursalaris). Het netto-uursalaris is dan eur 10,87.
Nog even voor de volledigheid:
Spreken over een 'tarief' klopt niet als je in loondienst bent. Bij loondienst spreek je van een maandloon, een weekloon, een dagloon, een uurloon.
Het woord 'tarief' wordt gebruikt door degenen die kosten doorberekenen aan iemand anders. Het kan worden gebruikt door mensen die als ondernemer werken en een 'tarief' in rekening brengen van eur X per uur. Of door uitzendbureaus, die iemand 'wegzetten' bij een bedrijf tegen een uurtarief van X euro.
Die uurtarieven van zelfstandigen, uitzendbureaus, detacheringsbureaus e.d. liggen natuurlijk een heel stuk hoger dan het ´uurloon´ dat de werknemer krijgt die dit werk doet.
Toegevoegd op 21 mei 2018 17:16: tekst
Computoon