Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt er loonheffing over mij vakantiegeld gerekend?

Nu is de situatie als volgt,

Ik heb een jaar lang als bij baantje op de zaterdag gewerkt.
Nu heb ik een vast contract aangeboden gekregen met ingang van 1 juni. Ik ben van plan om mijn bijbaantje te houden tot eind zomer vakantie. In het hele jaar heb ik vakantiegeld opgespaard maar als mijn contract op 1 juni ingaat wordt er dan loonheffing ingehouden over mijn vakantie geld? Waarvoor ik het hele jaar heb gespaard? Zo ja is dit erg krom aangezien ik het hele jaar heb gewerkt zonder dat ik 2 baantjes had.

Met vriendelijke groet,
Het vaste contract is bij een andere werkgever, vergeten te melden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom is het krom als er loonheffing eordt ingehouden? Het is een baan, dus je krijgt salaris, dus je betaalt er belasting over.
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat vraagsteller in 2017 onder een gunstige regeling met een loonheffingskorting viel waardoor er tot nu toe weinig loonheffing op zijn loon in mindering werd gebracht.
Zo’n gunstige behandeling bestaat echter niet voor de uitbetaling van het vakantiegeld. (Maar ik ben in deze materie niet goed thuis.) https://www.cnvvakmensen.nl/nextnow/blog/2017/april/waarom-gaat-er-zoveel-belasting-van-mijn-vakantiegeld
https://financieel.infonu.nl/belasting/96808-belasting-over-vakantiegeld-hoeveel-is-het.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De toelichting op de vraag is voor mij wat onduidelijk dus ik ga uit van de hoofdvraag.

Ja, ook op vakantiegeld wordt loonheffing ingehouden bij de uitbetaling. Het is immers ook loon.

Tip: doe volgend jaar aangifte inkomstenbelasting over 2018. Dan wordt je hele inkomen opnieuw doorgerekend en krijg je belasting terug als je te veel betaald zou hebben.
(Lees meer...)
Computoon
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding