Kan ik als zelfstandige mijn verloren renteaftrek naar mijn partner doorschuiven ?

Doordat ik zelfstandig ben verdien ik zo weinig dat ik bijna geen belasting betaal maar dus ook geen renteaftrek ontvang, heeft het zin om mijn werkende partner alle rente te laten betalen zodat zij alle renteaftrek ontvangt of zie ik wat over het hoofd ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Jazeker. Aftrekposten, dus ook hypotheekrenteaftrek, worden als hoofdprincipe in aftrek genomen bij de fiscaal partner met het hoogste inkomen. Bij u is er misschien nog een nuancering aan toe te voegen. Kijkt u niet alleen naar het bruto inkomen. Want u heeft al ondernemersaftrek. Wellicht met een voorbeeld te verduidelijken.

Uw bruto inkomen is € 13.280 Uw ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek) is € 7280 Uw belastbaar inkomen is € 6000 Dit inkomen is 'belastingvrij' voor de inkomstenbelasting - even de aanslag Zorgverzekeringswet (ZVW) buiten beschouwing latend. Als uw hypotheekrenteaftrek bijvoorbeeld € 5000 is, is er een belastbaar inkomen van € 1000. Uiteraard is ook dit inkomen 'belastingvrij'. Conclusie: de hypotheekrenteaftrek levert u in dit voorbeeld niets op.

Stel dat uw partner (slechts) € 12.000 verdient. De hypotheekrenteaftrek van € 5000 levert volledige belastingteruggave van 36,55% op in schijf 1.

---------------------------------------------------------------------

Volledigheidshalve:
u heeft ongetwijfeld wel eens gehoord dat verliezen (negatief inkomen) doorgeschoven kunnen worden naar andere jaren. Stel uw inkomen komt uit op € 3000 negatief inkomen. Dit negatieve inkomen kan worden verrekend met de 3 voorgaande jaren en/of de toekomstige 9 jaren. In het gunstigste geval kan dit verlies een belastingteruggaaf opleveren omdat er in een ander jaren positief inkomen was. Maar het verlies kan ook 'verdampen' M.a.w.: het levert u niets op. Lees de bron.

Het is in uw situatie wellicht aan te raden uw belastingaangifte uit te besteden. Misschien gebeurt dat al.
fisbel