Wat zijn de gevolgen als je een kind krijgt maar besluit niet samen te gaan wonen met je partner?

Ik ben zwanger van mijn eerste kind. Mijn vriend en ik wonen apart en willen dit voorlopig zo blijven doen. Ik werk een aantal dagen per week en mijn vriend heeft een wajong uitkering (oude regeling).

Kunt u aangeven wat belastingtechnisch gezien de voordelen of nadelen kunnen zijn? En kunnen wij wel een co-ouderschap aangaan?

Ik heb begrepen dat er zoiets is als een inkomensafhankelijke combinatiekorting en een kindgebonden budget als je apart woont.

Bvd voor uw antwoord

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (1)

Gaan samenwonen heeft fiscaal nogal wat consequenties, in het nadeel wel te verstaan in uw situatie. U wordt, als het kind geboren is, fiscaal partners van elkaar c.q. toeslagpartners.
Uw combinatiekorting zou u geheel verliezen omdat uw partner een uitkering heeft en geen inkomen uit werk. Bovendien is het kindgebonden budget voor een alleenstaande (ouder) aanmerkelijk hoger dan het kindgebonden budget voor toeslagpartners. (zie bron 1)

Voor de zorgtoeslag en evtl. huurtoeslag zijn er ook consequenties. Waarschijnlijk in het nadeel omdat uw beider inkomen minder recht op deze toeslagen zal hebben dan bij alleen uw inkomen. U kunt een proefberekening toeslagen maken voor beide situaties en de consequenties op het gebied van de toeslagen zien. (zie bron 1 - proefberekening)

Bij 1 kind kan er fiscaal voordeel zijn als er co-ouderschap is. Het betreft de combinatiekorting waar beide partners aanspraak op hebben. Maar voor uw partner geldt dat er dan wel inkomen uit werk moet zijn. Zolang dat niet het geval is levert co-ouderschap fiscaal weinig op.

Als er echter 2 kinderen zijn, is het te overwegen om 1 kind bij u in te schrijven en het andere kind bij uw partner. Uw partner krijgt dan ook het kindgebonden budget voor alleenstaanden. En als hij werk zou vinden is er recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Deze laatste korting wordt gegeven zolang het ingeschreven kind jonger is dan 12 jaar.
fisbel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo fisbel, Allereerst dank voor uw reactie! Erg fijn en schept meer helderheid. Ik heb het eea rondom fiscaal partnerschap bekeken. We zijn echter niet getrouwd en hebben ook geen geregistreerd partnerschap. Als ik het zo zie betekent dit dan, omdat we ook niet samenwonen, dat we geen fiscaal partnerschap hebben. Dit zou de situatie moeten veranderen, niet? Of vergis ik me? Als mijn vriend het kind erkend maakt hem dat nog niet officieel mijn partner. Groet Elleke
fisbel
6 jaar geleden
Als het kind geboren is bent u nog steeds geen fiscaal partner c.q. toeslagpartners van elkaar. Ook niet uw partner het kind erkent. U woont immers op verschillende adressen. Loopt u de tool: wie is mijn toeslagpartner nog maar eens door.https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagpartner/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank u wel! Ik ga dat eens nakijken. Groet Elleke