Kunnen mijn kinderen bij mijn overlïjden het koophuis van mijn huidige man opeisen?

Ik heb 2 volwassen kinderen uit een eerder huwelijk die ik om trieste redenen niet meer zie. In 2015 ben ik getrouwd met mijn huidige man. Op basis van het inkomen van mijn man hebben we vorig jaar een huis gekocht. Omdat ik hartpatiënt ben, werk ik parttime en aangezien ik eerdaags weer geopereerd moet worden willen mijn man en ik een testament opstellen. Als ik zou komen te overlijden, is mijn man bang dat de kinderen aanspraak zouden kunnen maken op ons huis. Eigenlijk wil ik mijn kinderen onterven, zodat mijn man alles kan doen met ons huis wat hij wilt. Hij is namelijk wel diegene die de hypotheek betaalt en aflost. Wat zijn onze rechten? Zelf heeft mijn man geen kinderen.

6 jaar geleden
1.3K
paulus811
6 jaar geleden
Ik zou hiervoor een notaris inschakelen ipv vertrouwen op antwoorden hier. Het hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld hoe je getrouwd bent etc., wat de regels zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
Dit had je -bv via trouwen op huwelijkse voorwaarden- eerder moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969, Onzin, men moet niets. Alles kan nu ook nog geregeld worden per testament. Zorgen dat de kinderen alleen de helft van hun erfeel krijgen (zoals populair 'onterven heet' ) gewoon regelen bij testament via de notaris. Dat kan tegelijk met een vrucht-gebruik testament. Het nadeel hiervan kan zijn dat bij verkoop de eigen woning of bij het afsluiten van een extra hypotheek de medewerking van de kinderen nodig is. Bespreek alles samen en ga samen naar de notaris. Leg uw wensen op tafel.
tinus1969
6 jaar geleden
@JOanDArc: Zaken als huwelijkse voorwaarden kunnen ook na het huwelijk nog geregeld worden -maar het wordt er niet makkelijker op. Juist een huwelijk is het beste moment om dit te regelen.

Antwoorden (1)

Kinderen kun je niet onterven, in die zin dat ze recht blijven houden op de 'legitieme portie'. Ne betreft het hier een huis en ik weet niet of dat op jullie beider naam staat of dat er bv een deel eigen vermogen van jou in zit etc.. Omdat er veel meer informatie nodig is adviseer ik je gewoon even te bellen met de notaristelefoon. Mogelijk dat een testament op de langstlevende al veel oplost. Dan heeft je man de zekerheid dat tot zijn overlijden het huis niet opgeeist kan worden door evt. erfgenamen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Op zich geen verkeerd antwoord, notaris telefoon bellen kan geen kwaad, is wel prijzig.
https://www.erfenisadvies.nl/vruchtgebruik/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ klopt, via langstlevende: een zogenaamd verblijvings beding
Kan ook d.m.v. een samenlevingscontract maar omdat je getrouwd bent, is een testament met dit beding er in van toepassing