Vallen de kilometers die je rijdt naar een carwash voor de Belastingdienst onder privé of zakelijke kilometers?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10K

Antwoorden (1)

Dat ligt er aan of de auto privé of zakelijk bezit is.

Staat de auto op naam van de zaak, dan kun je kosten voor onderhoud, wassen en ook de ritten daarnaartoe zakelijk verrekenen.

Is de auto privé bezit en rij je er ook zakelijk in, dan zijn de kosten voor onderhoud, wassen en de bijbehorende kilometers privé-kosten. Alleen de kilometers die je daadwerkelijk zakelijk rijdt kun je verrekenen.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@Inekez1 het zal hier gaan om de bijtelling
Inekez1
6 jaar geleden
ronron, dat blijkt niet uit de vraag en is ook niet relevant.
Auto van de zaak = onderhoudskosten (o.a. wasstraat) voor de zaak = kilometers om bij garage of wasstraat te komen voor de zaak.
Auto privé = onderhoudskosten privé = kilometers privé.
ronron1212
6 jaar geleden
Bijtelling is nooit voor de zaak is altijd voor de berijder @Inekez1 als je boven de 500 per jaar komt.
In jou link blijkt dat het onder zakelijke kilometers valt. dus geen bijtelling voor prive.
Inekez1
6 jaar geleden
Wel of geen bijtelling is inderdaad een gevolg van het aantal kilometers dat je privé rijdt met een zakelijke auto. Dat zou de aanleiding kunnen zijn om de vraag te stellen, maar heeft geen invloed op het antwoord op de vraag 'Vallen de kilometers die je rijdt naar een carwash voor de Belastingdienst onder privé of zakelijke kilometers?' Bijtelling is een gevolg van het antwoord, niet een reden waarom het wel of niet onder zakelijke kosten zou vallen.
Computoon
6 jaar geleden
Een van de redenen om onder de bijtelling uit te komen, is het aantoonbaar niet meer rijden dan 500 km op jaarbasis met een auto van de zaak. Woon-werk km's worden als zakelijk beschouwd. Dan de ritjes naar de pomp. Tellen die wel of niet mee voor de max. 500 km die je mag rijden zonder dat je de bijtelling krijgt? Anders gezegd: zakelijk of prive? (Zo ook: rit naar de garage voor een onderhoudsbeurt). Belastingdienst stelt dat alle km's die niet voor het werk zijn gemaakt prive zijn. In deze twee voorbeelden lijkt me het zakelijk element te overheersen en deze "mogen" m.i. niet meetellen voor de max. 500 km die je mag rijden zonder bijtelling te krijgen. (Als je de verklaring "geen privegebruik" hebt afgegeven.) Een autorit naar de supermarkt voor de zaterdagse boodschap of naar de Efteling: privekm's.
Inekez1
6 jaar geleden
Trudyduts, waarom gaat het hier duidelijk om een lease auto? En wat maakt dat uit voor de vraag? Ook leasen kan zowel zakelijk als privé. En juist dat is bepalend waar de kilometers naar de wasstraat onder vallen. Als de auto zakelijk wordt geleaset, zijn de kosten voor wasstraat ook zakelijk. Wordt de auto privé geleaset dan zijn de kosten voor wasstraat privé. De kilometers om bij de wasstraat te komen zijn zakelijk als de kosten voor de wasstraat zakelijk zijn en privé als de kosten voor de wasstraat privé zijn.
ronron1212
6 jaar geleden
@Inekez1 bijtelling is iets anders dan kosten.
fisbel
6 jaar geleden
Ik wil hier ingaan op de autokosten voor zover die privé zijn. De waskosten zijn niet aftrekbaar. Behalve als ze onder de aftrek specifieke zorgkosten vallen. Lees verder. Voor de aftrekpost: vervoerskosten arts, ziekenhuis, specialist tellen de WERKELIJKE kosten. Als er met openbaar vervoer wordt gereisd tellen de ritkosten. Eventueel ook de ritkosten voor zover het noodzakelijk is dat er extra persoon als begeleider meereist. De werkelijke kosten per kilometer berekenen is niet eenvoudig: brandstofkosten, afschrijving per jaar, onderhoud, reparatie, kosten verzekering, wegenbelasting en ook WASKOSTEN worden specifiek op de site van de Belastingdienst genoemd. Het is duidelijk dat een nieuwe auto relatief hoge afschrijvingskosten heeft, maar weinig onderhoudskosten (reparatie) Terwijl een oude auto weinig afschrijvingskosten heeft en hogere reparatiekosten. Overigens mogen parkeerkosten in de kilometerprijs mee berekend worden. Ook het aantal km. per jaar dat gereden wordt is relevant. Oudere mensen rijden vaak nog geen 5000 km. per jaar. Terwijl het ook goed mogelijk is dat er 30.000 of nog meer km. gereden wordt.
Simpel een module invullen van de ANWB of NIBUD volstaat niet. Ook simpel stellen: ik houd het maar aan de lage kant en houd het op € 0,35 / km - advies vakbonden en ouderenbonden is niet altijd toereikend. Althans dat is mijn ervaring. Een 'lastige' inspecteur zette zelfs voor een cliënt de kilometerkosten op € 0,19 / km toen in 1e instantie zijns inziens de werkelijke prijs per km. niet voldoende werd aangetoond. Ik heb toen mijn gram gehaald door echt alle kosten van de cliënt (aantoonbaar met rekeningen) uit zijn mappen te vissen. En zo kwamen cliënt en ik op een (bescheiden) kilometerprijs van € 1,00. Opgevoerd was € 0,80 / km. Deze kilometerprijs moest de inspecteur tandenknarsend accepteren. Info: de cliënt had een betrekkelijk nieuwe auto met mogelijkheid van rolstoelvervoer. En reed nog geen 5000 km. per jaar. Voornamelijk naar ziekenhuizen e.d. en nog wat km. voor boodschappen in de buurt. Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/vervoerskosten/werkelijke_uitgaven_voor_vervoer
Inekez1
6 jaar geleden
"@Inekez1 bijtelling is iets anders dan kosten."
Gut, echt waar?!
Jeetje ronron, natuurlijk is bijtelling iets anders dan kosten. Maar als de kosten voor wassen zakelijk zijn, dan zijn ook die kilometers zakelijk. Of er dan wel of geen bijtelling is, kun je pas daarná berekenen. De kilometers zijn bepalend voor de bijtelling, niet andersom.
LeonardN
6 jaar geleden
+Dit antwoord gaat precies in op de vraag zoals deze gesteld is.
Lease en/of bijtelling zijn aannames, als je aannames niet hoeft te maken om toch tot een antwoord te komen is er geen reden om dit te doen.