Kan je een bril op sterkte als zakelijke kosten meenemen?

Ik heb een eigen taxi bedrijf met mijn broer. Wij werken voornamelijk in de avonduren. Nou heeft mijn broer een bril op sterkte nodig zodat hij goed kan zien. Ik vroeg mij af of deze kosten zakelijk af te trekken is? Hij heeft de bril namelijk nodig voor zijn werk en veiligheid.

Op de website van de belastingdienst staat:

"De kosten van hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen, zoals lenzen of een bril, of het laseren van een oog ter vervanging van een bril, zijn niet aftrekbaar."

Ik vroeg mij dus af of dit ook voor ons gold aangezien het best wel noodzakelijk is dat je als taxichauffeur goed de weg kan zien in de avond met klanten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
14.5K
Amadea
6 jaar geleden
Nee. Alleen kun je - afhankelijk van jouw ziektekostenverzekering - een bepaald bedrag ten behoeve van bril of contactlenzen per zoveel jaar vergoed krijgen.
Ritsuka
6 jaar geleden
bril is niet specifiek voor je werk nodig, deze heb je in het dagelijkse leven ook nodig.
Een specifieke computerbril voor een kantoorbaan, of een veiligheidsbril op sterkte in een fabriek word vaak WEL vergoed.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
precies zoals Ritsuka zegt

Het beste antwoord

Nee. Je citeert zelf al wat de Belastingdienst daar over zegt. Er worden geen uitzonderingen genoemd op die regel, dus bestaat er geen uitzondering voor taxichauffeurs.
Het is inderdaad belangrijk dat je goed kunt zien als je auto rijdt. Daarom is het belangrijk dat iedereen (dus niet alleen een taxichauffeur) die rijdt ervoor zorgt dat hij of zij indien nodig tijdens het rijden een bril draagt met de juiste correctie. Dat zijn geen specifieke zakelijke kosten: als je een bril op sterkte of contactlenzen nodig hebt, heb je die ook nodig op andere momenten van de dag. Het is dus geen specifiek hulpmiddel voor taxichauffeurs met slechte ogen, het is een hulpmiddel voor iedereen met slechte(re) ogen.

Ook als bijzondere ziektekosten zijn deze kosten al jaren niet meer aftrekbaar, juist omdat zoveel mensen een bril gebruiken dat het geen specifieke kosten meer zijn. Sommige hogere aanvullende ziektekostenverzekeringen vergoeden wél (deels) de aanschafkosten van een bril.