Hoe neem je ontslag tijdens proeftijd?

Ik wil ontslag nemen bij mijn nieuwe bijbaantje, ik ben pas net begonnen dus ik zit in mijn proeftijd. Kan dit gewoon via mail, of moet ik echt een brief sturen? Het is een contract voor een bepaalde tijd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Strikt genomen hoef je helemaal niet schriftelijk op te zeggen. In de proeftijd volstaat ook een mondelinge opzegging. Het kan echter geen kwaad het per mail of per brief te bevestigen. Wel moet de werkgever je het ontslag schriftelijk bevestigen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerst uitzoeken of in je arbeidsovereenkomst een proeftijdbeding staat. Als het gaat om een contract voor bepaalde tijd van niet meer dan 6 maanden kan geen proeftijdbeding worden overeengekomen. Dan kun je alleen tussentijds weg met wederzijds goedvinden of door opzegging. Opzegging kan alleen als dat in de overeenkomst staat en dan is het een maand-einde maand. (Nu opzeggen is na 31 juli weg kunnen). Advies voor opzeggen: mondeling melden bij directie of aangewezen leidinggevende en schriftelijk bevestigen. Wederzijds goedvinden: datum voorstellen aan directie of leidinggevende en als ze akkoord gaan schriftelijk bevestigen dat die-en-die datum je laatste werkdag is.

Is een echte proeftijd overeengekomen, wat alleen kan bij een tijdelijke overeenkomst van langer dan 6 maanden of bii een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd dan is het voldoende om aan een aangewezen leidinggevende te melden dat dag X je laatste werkdag is en dit voor de duidelijkheid schriftelijk te bevestigen. Netjes is het om die melding een paar dagen vantevoren te doen en niet aan het einde van een dag en dan de volgende dag niet meer te verschijnen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Advies is om die schriftelijke bevestiging per (aangetekende) brief te doen, aangezien het niet bereiken van een e-mail voor rekening van de verzender komt.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb er nog maar 1 keer gewerkt en het is ook de eerste dat ik horeca werk
Doe, dus ik moet nog alles leren. Is het dan niet beter dat ik snel sto
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet als de werkgever zo gauw geen vervanging heeft. Er zal toch iemand moeten werken. Maar je kunt in goed overleg misschien wel eerder weg.
Computoon
6 jaar geleden
ALS er een echte proeftijd is overeengekomen (moet dan in de overeenkomst staan) kun je van de ene op de andere dag weg. Of de werkgever snel iemand anders vindt, is een probleem voor hem. Bedenk: de werkgever kan tijdens een proeftijd ook van het ene op het andere moment afscheid van iemand nemen. Het is uiteraard niet vriendelijk om op zo'n manier van elkaar afscheid te nemen. Enkele dagen vantevoren aankondigen dat je stopt is veel sympathieker. De grote vraag is hier echter of sprake is van een proeftijd. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd van niet langer dan 6 maanden zijn tegenwoordig proeftijdloos. (Anders zijn ze "fout"). Dan is de meest voor de hand liggende oplossing om in overleg met de werkgever tot een datum te komen waarmee je beide akkoord gaat. ("Ontslag met wederzijds goedvinden") Als je in normale omstandigheden zelf het iniatief neemt om te vertrekken en geen ander werk hebt, is er geen recht op ww. ("Verwijtbare werkloosheid")