Wordt het inkomen van de inwonende meerderjarige zoon van mijn vriend/toekomstige man meegerekend bij onze inkomstenbelasting?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
ronron1212
6 jaar geleden
nee dat maakt voor de belasting niets uit dat van jou en je toekomstig man wordt ook apart bekeken.

Antwoorden (1)

Nee, want de meerderjarige zoon betaalt zijn eigen inkomstenbelasting. Het kan wel van invloed zijn op de hoogte van een bijstandsuitkering, maar voor de inkomstenbelasting speelt het geen rol.
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
En voor de toeslagen kan het een rol spelen als er huurtoeslag is. De zoon is een medebewoner. Zijn inkomen telt mee voor het recht op huurtoeslag. Bij fiscaal partnerschap tussen u en uw (toekomstige) man telt het inkomen van de zoon tot bijna € 5000 niet mee voor de huurtoeslag, zolang hij nog geen 23 jaar is. Voor een evtl. WWB-uitkering is de zoon een kostendeler. Tenzij hij valt onder de wet studiefinanciering.