Ik heb mij ziekgemeld, mijn werkgever heeft mij niet ziekgemeld maar heeft onbetaald verlofdagen afgeschreven,mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Amadea
6 jaar geleden
Als de werkgever een terecht vermoeden heeft dat jij niet ziek bent......
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea, neen dat klopt niet, zulke maatregelen mogen niet genomen worden op vermoedens maar in bijzondere gevallen alleen op grond van feiten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lag in het ziekenhuis en mijn werkgever is op bezoek geweest in het ziekenhuis....

Antwoorden (2)

Dat mag wel als jij je bv. te laat ziek gemeld hebt.
Bij sommige werkgevers moet je je voor een bepaalde tijd 's morgens ziek melden, doe je dat niet, dan kost het je een (de eerste) onbetaalde verlofdag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, zolang je je niet 'goed' ziek gemeld hebt, kan dit doorgaan.
Als je je gewoon te laat meldt, zal het een dag zijn, echter kan ook nog op de verkeerde plaats ziek melden.
1) bij de verkeerde (leidinggevende, ipv bij de juiste ziek meld-afd./persoon)
vervolgens
2) te laat (bij de juiste persoon, maar niet voor een bepaalde tijd)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vragenstelster heeft geen feiten in de vraag genoemd waarop de maatregel zou zijn genomen.
Dus ... algemeen antwoord: bij bepaalde relevante omstandigheden mag dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een plus dus, zolang men zich op een acceptabele tijd ziek meldt.
Als het gaat om de zogenoemde 'wachtdagen' dan mag dat, als dit in de CAO of arbeidsovereenkomst is genoemd. Dit zijn max. 2 loonvrije dagen per ziektegeval. (Als er tussen 2 ziekteperiodes minder dan 4 weken zitten, tellen deze als 1 ziekteperiode.)

Ook kan in de CAO of arbeidsovereenkomst staan dat vakantiedagen moeten worden ingeleverd bij ziekte. Dat kan alleen voor de bovenwettelijke vakaniedagen.

En natuurlijk zijn er een aantal 'gezond verstand'-gevallen waarin de werknemer het loon van zijn zieke werknemer niet hoeft door te betalen. Een aantal bekende: als je niet komt werken terwijl je het wel kunt; als je de arboarts niet de informatie geeft die hji nodig heeft; wanneer je passend werk niet accepteert; als je niet meewerkt aan het uitvoeren van het plan van aanpak of het herstel tegenwerkt e.d.

Overigens moet je je wel correct ziekmelden volgens de procedure die daarvoor geldt bij de werkgever. Anders ben je gewoon zonder toestemming afwezig en dan geldt het principe: geen werk, geen loon. Uiteraard kan de werkgever in zo'n geval vergaande maatregelen nemen.
Computoon