Heeft de bedrijfsarts inzage in mijn dossier?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is er aan de hand?
Iets meer achtergrond informatie svp.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ik neem aan medisch dossier.
Ondanks dat sommige hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen is je vraag duidelijk.
Nee een bedrijfsarts heeft zonder jou toestemming geen inzage in je medisch dossier.
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/verantwoordelijkheden/inhoud/bedrijfsarts

Antwoorden (1)

Bedoel je een medisch dossier? Er is in Nederland (nog) niet zoals als een centraal medisch dossier. Een bedrijfsarts mag medische gegevens over de zieke werknemer opvragen bij de huisarts of andere behandelaar. De huisarts of andere behandelaar mag deze informatie echter pas geven na uitdrukkelijke toestemming van de werknemer. De werknemer mag weigeren om hiervoor toestemming te geven.

Als een werknemer echter weigert deze toestemming te geven, dan kan dit tot gevolg hebben dat de bedrijfsarts niet in staat is de medische situatie (goed) te beoordelen. De bedrijfsarts kan dan ook geen gewogen oordeel geven over de mogelijkheden van de werknemer tot werkhervatting. Ondanks dat een werknemer niet verplicht kan worden om een medische machtiging te geven, kan deze weigering dus wel tot gevolg hebben dat de werknemer daardoor een goede re-integratie belemmert. Dit kan in strijd zijn met diens wettelijke re-integratieverplichtingen en zelfs leiden tot een loonstop vanuit de werkgever.