Ben je verplicht een incasso te betalen, zelfs als je dit hebt teruggeboekt?

Ik had ooit blijkbaar een incasso afgesloten met een bedrijf dat over woonplaatsen ging, en door mijn onoplettendheid zat ik opeens vast aan een maandelijkse incasso van 20€. Nu denk ik dat ik de incasso ook daadwerkelijk heb stopgezet, maar ik krijg via mijn mail nog steeds berichten dat er aanmaningen zijn die ik moet betalen. Ik had er eentje betaald maar krijg nu een andere. Ik heb dan ook wel meerdere incasso's teruggeboekt, dus wellicht is het logisch. Toch wil ik weten of ik nu wettelijk verplicht ben om het te betalen want ik heb de service nooit echt gebruikt, ik heb er alleen maar voor betaald.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het terugboeken (storneren) van een automatische incasso betekent dat je niet hebt betaald wat je had moeten betalen. Het is geen bericht aan het bedrijf dat je de overeenkomst opzegt en het is ook niet zo dat je dan die maand even kunt overslaan met betalen. Het is uitstel van betaling, tot dat je met het bedrijf bent overeengekomen dat er niet betaald hoeft te worden. Opzeggen van een overeenkomst doe je best schriftelijk, maar elk bedrijf kan zelf in de overeenkomst en algemene voorwaarden aangeven hoe (en wanneer) er opgezegd kan worden. Niet elke overeenkomst is maandelijks op te zeggen. Vaak geldt een minimale contractsperiode van een jaar, maar die termijn kan ook anders zijn. Het is dus niet altijd zo (meestal niet zelfs) dat de opzegging direct in gaat op het moment dat jij de brief hebt verstuurd. Neem contact op met het bedrijf om uit te leggen wat jij wil, om na te gaan of je nu wel of niet hebt opgezegd en per wanneer. Of je wel of niet gebruik hebt gemaakt van de diensten doet er niet toe. Alle termijnbedragen tot het moment dat de overeenkomst is beëindigd moeten betaald worden, ook als die eerder zijn afgeschreven en weer teruggeboekt (dan zijn ze namelijk nog niet betaald).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100