mag de leidinggevende je weigeren als je vrij wilt voor een feestdag?

Ik heb vrij gevraagd omdat ik dit jaar bevrijsingsfestival niet wil missen. ik heb gezegd dat ik tot een bepaalde tijd kan werken, maar mijn leidinggevende heeft geweigerd.. mag dit officieel wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat mag als je werkgever denkt dat hij je nodig heeft op die dag.
tinus1969
7 jaar geleden
@casi, je hebt op tijd aangevraagd (de meeste bedrijven hebben daar regels voor)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor werk doe je ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969
ja, onze regels gelden:
ons rooster word 2 weken doorgerekend dus zul je 2 week of langer vrij moeten vragen en dat heb ik gedaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is dit jaar gewoon een werkdag voor de meeste werknemers. Eens in de 5 jaar is het een betaalde vrije dag . Heel lang geleden is min of meer koninginnen dag omgeruild met Bevrijdingsdag . Tja ik zou zeggen alles op een dag . En dan vrij voor iedereen . Op koninginnen dag was het een defilé langs het bordes van Soestdijk en Juliana en de rest van de familie stond dan op dat bordes meeste tijd . Ja dat ging ook vervelen . Maar helaas 5 mei is gewoon een werkdag en als de donderdag je gewone werk dag is moet je gewoon verschijnen of vrij vragen volgens de regels Vh bedrijf . Op 1 mei is het een ander verhaal :) in alle CAO staat nog bij de kleine lettertjes dat je als werkgever dan GEEN vrij mag weigeren . Maar ja dan gebeurd er niks .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@deaal
ik werk in een supermarkt.

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan.

Volgens de wet is de werknemer in het algemeen leidend in het bepalen wanneer vakantiedagen worden opgenomen en kan de werkgever alleen weigeren bij een gewichtige reden of een zwaarwegend bedrijfsbelang. Wil een afwijzing in een gerechtelijke procedure stand houden, dan is het voor de werkgever van groot belang dat hij de vakantieaanvraag tijdig én gemotiveerd afwijst.

Zo'n gewichtige redenen is er niet snel, maar als er op die dag personeelstekort is zal er toch iemand moeten komen: jij of een collega. Er kunnen ook aanvullende bepalingen in je arbeidsovereenkomst zijn opgenomen, die het opnemen van verlof bijvoorbeeld op feestdagen of tijdens de bouwvak onderbouwd beperkt. Het zou daarom wel degelijk kunnen dat de werkgever de aanvraag hier terecht afwijst, alleen heeft de werkgever mogelijk verzuimd dat te motiveren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees er niks over in mijn contract. En het is tenslotte in mijn vrije tijd vandaar dat ik het vroeg. Ze hebben denk ik mij geweigerd vanwege dat ze bang zijn om medewerkers te kort te hebben, terwijl het feitelijk niet mijn 'probleem' is omdat het niet mijn verantwoordelijkheid is en niet mijn bedrijf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit staat niet in je contract omdat het in je cao staat. Als het goed is ligt deze op je werk.
Voor de rest is het wel jou probleem aangezien je werkgever vrije dagen mag weigeren als hij dan de planning niet rondkrijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@casi Het is wel wel degelijk ook deels jouw probleem; het is een evenwicht tussen goed werkgeverschap en goed werknemerschap. Goed werknemerschap is ook het uitvoeren van redelijke opdrachten van de werkgever, waaronder kan vallen (over)werk op feestdagen. Door in dienst te gaan bij een supermarkt kon je redelijkerwijs verwachten dat zulke werkzaamheden onderdeel zouden uitmaken van het werk en verdeeld moeten worden over de medewerkers.