Ingebrekestelling bevat foutieve termijn, kan ik incassokosten weigeren?

Na een mislukte incasso bleef een rekening iets te lang liggen.

Nadat de rekening reeds betaald was volgde bericht van een incassobureau: termijn overschreden, incassokosten € 40,-.

Echter, de brief met laatste herinnering (ingebrekestelling) van de oorspronkelijke vorderaar bevatte een betaaltermijn van 8 dagen.

Deze termijn is wettelijk op 14 dagen gesteld. De brief heet in jargon zelfs de '14-dagenbrief'.

Klopt het dat ik de incassokosten mag weigeren omdat de ingebrekestelling niet de wettelijke juiste betaaltermijn bevatte?

Toegevoegd na 25 minuten:
Belangrijke toevoeging: het betrof een zakelijke rekening, gericht aan mijn bedrijf(je) dat geen rechtspersoon is.

7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
De wet geeft geen definitie van de 'redelijke termijn'. Wat redelijk is zal derhalve van de concrete situatie afhangen.
erotisi
7 jaar geleden
Even ter correctie op mezelf: op 1 juli 2012 is de wet incassokosten (WIK) in werking getreden, waarbij de incassokosten wettelijk geregeld worden. De nieuwe WIK is van toepassing op al uw geldvorderingen op met name consumenten die na 1 juli 2012 opeisbaar zijn. Sinds de WIK worden er echter wel wettelijke eisen gesteld aan het herinneringstraject. Meer specifiek dient er voor vorderingen op consumenten een zogenaamde 14 dagen brief verzonden te worden. Echter de 14 dagen brief is niet noodzakelijk voor bedrijven, wel voor consumenten. Dus in uw geval gaat die 14 dagen brief niet op omdat u een bedrijf heeft.

Antwoorden (1)

Jazeker mag je de incassokosten weigeren. De herinneringsbrief met termijn van 14 dagen is een strikt vereiste voor het recht op de incassokosten. Verstandig is om even een kort briefje/belletje naar het incassobureau te doen waarin je vraagt om een kopietje van de 14-dagenbrief in dat dossier. Dat is meestal voldoende om het dossier te sluiten.

Maar let op: sommige bureaus sturen een falsificatie van die brief en anderen sturen het dossier direct door naar de deurwaarder. Dus zaak is: na 2/3 dagen te bellen waar de brief blijft, of te melden dat je aangifte gaat doen wegens valsheid in geschrifte.

80% weet heel goed wat mag, kan en moet, 10% is gewoon crimineel, weet ik helaas uit ervaring.

Toegevoegd na 7 minuten:
En in het gunstigste geval bel je even om te zeggen dat de toegestuurde brief geen 14 dagen brief is, dossier ook gesloten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
de 14 dagen brief is niet noodzakelijk voor bedrijven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, ik had te toevoeging van vraagsteller niet tijdig gezien en ben dus ook uitgegaan van een particulier.